Pilis re: "Hegyiegér" Pomáz-Csobánka-Pilisvörösvár-Pilisszántó-Szentendre

| Címkék: csobánka pomáz pilis szentendre pilisszentkereszt pilisszántó pilisvörösvár csobánkai nyereg |

47km, 3:08, 2010. augusztus 1.

Miután múlt év októberében voltam már erre, jó lett volna ezúttal nyáron, melegben és legfőképp hó nélkül látni a tájat. Emellett az isztriai túra előtt nem árt letesztelni mind a technikát, mind magunkat, hogy mennyire is bírjuk az efféle hegyes-dombosat. 

Az 5:47-es vonattal indultunk Szegedről, így már 9-kor rajta voltunk a HÉV-en. Pomázon leszáll, WD40-nel első váltót megöntöz-munkára bír. A dobogókőre vezető utat kell követni a csobánkai leágazásig. Lehetne egyenesen menni tovább is, azonban a forgalom errefelé elég nagy, illetve úgy kihagynánk a csobánkai nyerget. Az említett pucoktúrás magasságra nem sok, ellenben remek kis 12%-os emelkedővel indul a falu központjában. Legutóbb egy versenykerós mögé becuppanva jöttem addig és szép hármasban durrantam neki.

Származási hely: Pilis_re

Most ügyesebb voltam, Hajninak meg volt esze, szóval két megállással fel is tudtunk rá mászni. Gy.k. megállás nélkül is le lehetne nyomni (valahogyan biztosan), de a finom része még csak ez után jön, szóval takarékoskodni a puskaporral. A nyeregről hasonlóan meredek út vezet lefelé, szoros V alakzatban, hátul ülve értünk el itt 49,9km/h maximális sebességet. Az út széli susnyás szeret belógni, szóval zuhantamban kaptam egy szépet valami akáctól a jobb kezemre. Utána még jön egy kisebb, meg egy nagyobb pucoktúrás Pilisvörösvár előtt.

Származási hely: Pilis_re

Vörösváron ne is keressetek kék kutat, én nem találtam. Mondjuk a 10-es út környékén kerestem. A Szent Erzsébet köznél lévő zöldségesnél ellenben kapni finom (nem Dunakanyar-büdös) ásványvizet, majd a térkővel burkolt (szép simára rakták le!) Szent Erzsébet utcán el is hagytuk a városkát. Ismét egy szolid emelkedő. Pilisszántó felé elég alattomos a táj. Az elején szép lapos, kis mocsár, aztán mind jobban kezd emelkedni az út.

Származási hely: Pilis_re

A jó hír az, hogy remekül lehet kajálni a „Pilis-kapu” utáni buszmegálló padján, és pár méterre van egy jó vizet adó kék kút is. A templom magasságában már fellép a „gyorsabb tolva” effektus. Én 2-1-be kapcsolva tekertem, Hajni meg sétált mellettem, mind közelebb érve az előttünk barangoló vidéknézőkbe. Miután legutóbb sem volt nálam térkép, az előttem tornyosuló bájos 700 akárhány méter magas hegyet jobb híján Cuncimókusnak neveztem el (amúgy a „Pilis” névre hallgat). Akkor még egy jókora esőfelhő is gomolygott körülötte. A kőfejtő magasságában a magamfajta alföldi patkánynak egyéb potenciális elnevezések is eszébe jutottak. 180 méterről kell 380-ra felmászni 4 km alatt egy jóformán egyenes úton (egy érdemi kanyar van benne). És azon a 380 méteren októberben már havat is lehetett találni – de akkor is úgy izzadtam, mint kutya.

Származási hely: Pilis_re

Ha pihenni akarunk, Pilisszentkereszten tegyük. Itt is vannak kék kutak és guszta kis helyek bőven. Itt értünk vissza ismét a széles és forgalmas dobogókői útra. A forgalom autósokra, motorosokra és pár autóbuszra korlátozódik. Ellenben vidám autóroncsok és „minden hónapban baleset” táblák szegélyezik a szerpentint. A 400. méter átlépése után megálltunk pihenni a kanyarban lévő útleágazás sziklája mögött. Helyi érdekesség, hogy forrás tör föl az országút repedései között, tehát csak óvatosan a kanyarokban (némi eltolással mind a két oldalon van egy-egy csobogó és vizes aszfalt!). Az egész túra során rengeteg kerós tesóval találkoztunk, ez a hely sem kivétel. És mindenki tudott köszönni! :) 

Származási hely: Pilis_re

Pihenés után még egy ívet kell megtenni, majd jobb oldalon ott az erdészeti út leágazása. Az etikett szerint kerósok csak nyáron, max 30km/h-val közlekedhetnek és számítsanak az erdészeti nagy dög gépekre. Meg esetleg arra, hogy az út néhol kátyús, vagy leszakadt. Az elmúlt hónapok esőzése után nem egy pilisi erdészeti utat elvitt a nyányó, de ez nem szerepelt a listán. Pár kitermelt fa rönkje azonban azt mutatja, hogy erre sem volt fenékig tejfel az élet. Az erdészeti út a túra 26. km-e körül kezdődik. Nekünk 2 óra tekerés kellett hozzá. Bár innentől sokkal kevésbé látványosan, de az út továbbra is emelkedik. A bejáratnál lévő 440 méteres magasságról 580 méterre visz (nem érdemes sietni, most érik az út szélén a málna és hamarosan a fekete szeder! Emellett friss hegyi levegőben lehet sétálni, szóval fél óra volt az út). Ekkor éri el az ember a túra 30. km-ét. Onnan lehet felismerni, hogy egy kanyarban feltűnően nagy az irtás. Csak, mikor az ember megállna fotózni, ott a csábító lejtő. Nos, ez úttal sem álltam meg fotózni, annál inkább vágytam arra, hogy gyakoroljam végre a szerpentinen lefelé történő haladás szépségeit. Az igazi, jófajta zuhanó tégla üzemmód gyakorlótere. Pontosan négy percen belül 2,5 km-t tettem meg lefelé, ami 37,5km/h-s átlagnak felel meg. Szóval csak nem ártott kicserélni a hátsó fékpofákat a paripákon. Az elért maximális sebesség alig szárnyalta túl a csobánkai nyergeset, 50,6km/h. Nem kellett sokat várnom, befutott Hajni is, onnantól némileg lankásabban lejtett az út, így laza formációban tudtunk haladni – továbbra is felülről súrolva azt a harmincast (gőzöm sincs, miként lehet az említett sebességhatáron belül maradni, max. felfelé…). 

Származási hely: Pilis_re

Itt esett meg az alábbi gyöngyszem. Adott ugyebár a szerpentinnel csipkézett masszív lejtő sok-sok falkányi országútis tesóval. Erre valami életképtelen hínár kitalálta, hogy ő bizony hegymenetben lecsapdossa a kanyarokat – minek következtében az orrom elé került egy jobbos kanyar belső ívén. Örültem neki, meg Hajni is. Voltunk olyan fürgék, hogy ki tudtuk kerülni ezt a szerencsétlenséget, de nem vagyok benne biztos, hogy egy darabban fel is ért a csúcsra… Tehát csak óvatosan az ideális ív használatával, mert nem mindenkiben tolong ama életösztön elégségest meghaladó mennyiségben. 

Származási hely: Pilis_re

A „finom rész” végét egy szép sorompó jelzi, mögötte parkolnak a kulturált autósbácsik. Az út innentől kritikán aluli. A civilizáció nyomára először a baloldalon felbukkanó „Éleslövészet! Nincs.” táblák, majd egyéb katonai ojjektumok, nyaralók, végül a komplett Szentendre utal. A jó hír az, hogy a lejtő kitart egészen a várost átszelő 11-es útig (120 méter). A 11-esen szentháromság tábla van, bár amúgy is egyszerűbbnek tartom a sétát a HÉV-ig. 

Ja igen, HÉV: Bp határáig kell jegyet venni, emellett két jegyet kell lyukasztani a tömbből. A kerószállítás helyét pedig a peronra pingált piktogram jelzi hazánkban bámulatos precizitással. A Margit-hídon pedig nem ültünk fel.

Egy sokkal pontosabb térkép (én rajzoltam):         


Pilis 2.0 nagyobb térképen való megjelenítése

Zuhanó téglás nótából lehetne idézni az ős-klasszikus "It is a long way to the top if you wanna rock 'n roll"-t az AC/DC-től. Azonban az oda-vissza úton egyaránt a MÁV vendégszeretét élveztük (az is rohadjon meg, aki a kerószállítóba tette a dohányzót). Szóval szóljon most a "Wagon Wheel" az Old Crow Medicine Show-tól: 

Na jó, legyen az AC/DC-s nóta is. Elvégre ez az én blogom :P :D (a skót dudás résznél csak óvatosan a hangerővel!)

A bejegyzés trackback címe:

http://midnight-rider.blog.hu/api/trackback/id/tr32194224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CsImi 2010.08.03. 10:41:59

Mindezt egy nap alatt? Nem főttetek meg?

syeren 2010.08.03. 12:35:30

Nem volt annyira vészes, csak a "felfelé" része :) Ennél amúgy is csak durvább lesz a mennyiség és nagyobb a hőség... Jó hír, hogy vettem 50-es naptejet végre :D