Fejjel a hóba

| |

Amikor ma délben végre hazaértem Bernből, akkora dágvány fogadott hóból, amit a derék sógoréknál nem láttam a falujáró Railjet ablakán kipiskogva a Feldkirch és Bludenz közötti nyomorúságos hegyi pályán. Csak míg ott ilyen 2000 méteres csúcsok javítják a grafikát, addig Szegeden nagyítóval kell keresni valami kevésbé vízszintest. Éjfél táján, amikor hazafelé baktattam serény munkanapom végeztével, persze már javában markolózták a népek a Tisza Lajost (így, 4 nappal a havazás után illik elkezdeni...). Nem volt mit tenni, gyorsan kicseréltem a Cobríta túl sokat regenerálódott hátsó belső gumiját és kimentem őrültködni egy jót a Szentháromságra.
From Havas2012feb
Először is, régen volt már a kilencvenes évek vége és a kétezresek eleje, amikor a célfüggvényem csúcsán a kerékpár terepjárósága állott a csúcson. Azóta sajnos gumi terén kellően sokat áldoztam fel a sebesség és hatótávolság-növelés oltárán. Meg sokat is felejtettem, amire az első, második és harmadik hóbuckába állást követően jöttem rá. Igaz, eleve állatkodáshoz öltöztem és a drága technikát se cipeltem a hátamon, meg forgalom se volt, de azért bántotta az egómat na. Pszichés egyensúlyomat a Mátyás térnél háton fekve csúszva egyengettem tovább. Közelítsük meg tehát a problémát tudományosan:
  • 4 napja esett itten 10-20-sok centi hó,
  • ez aztán szépen meg is fagyta magát,
  • a járművek és a buszok dagaszgatták, Antalitzék meg tolólapozgatták. 
Az alattam lévő matéria tehát kellően heterogén természetű: az aszfalton van némi jeges nyák, a keréknyomokban meg a kásás halmazállapot váltakozik a járatlan szakaszokra jellemző pánczélos-szalonnás állaggal.
From Havas2012feb
Innentől pontosan olyan, mintha homokban menne az ember - teszem azt a mártélyi holtágnál (azon is épp így estem pofára :D :D ). A homok vagy folyós, vagy kitépi a kormányt és ünnepnapokon talán megbírja a gép súlyát. Szóval első váltón visszakapcsol 2-be, hogy kisebb legyen a nyomaték és ne tépjük szét a láncot, meg ki a kezünket. Hátul mehet valami 4-5. Mancsokat helyezzük a szarvakra, mert az első féket ép eszű ember eleve nem bizergálja fagypont alatt, a hátsót meg nincs értelme. Tehát mindkét kézzel úgy markoljuk a szarvakat, hogy egyik irányba se tudjon kitérni. Miután a leszakadásra hajlamos komponenseket preventíve odakábelkötegelőztük a kevésbé mozgékony elemekhez, szép finoman elindulunk. Szép, kis fordulatszámon próbálgassunk rajta maradni a szalonnás jégen. Elsőre a két nyom között.
From Havas2012feb
Ez nem feltétlenül olyan egyszerű, mert van úgy, hogy 30 centi havat jelent, aminek a fele is megfogja az első kereket. Illetve lehetnek orv keréknyomok a keréknyomok között is. Szóval a másik lehetőség, hogy ülésből finoman kiállva, lábon súllyal nagy gázzal fötörtetünk valami relatív kis sebességgel a keréknyom dágványában. Közben fülmüli hátra és oldalra, mert a forgolódással veszélyeztetjük azt a drága súlypontot, illetve már eddig is kigúvadt szemmel meredtünk az előttünk lévő 10 méternyi hóra.
Amennyiben a sebességünk nem lépi túl a 20km/h-t (nem az órát nézi, hanem a havat elől - szóval az a 20km/h csak olyan érzésre megy), és úgy fogjuk a szarvakat, mint Jackie Chan a helikopáter létráját:

Különben így jártok:       
From Havas2012feb
A regenerálódó belső szenvedéseiről már zsongtam pár szót ősszel, most szét is szedtem:
From Havas2012feb
Igazából az a csoda, hogy ez így kibírta hónapokon keresztül, mert a leírás szerint a 3mm körüli lyukakat már fenntartásokkal kell kezelni. A víz-szerű anyag erősen szivárgott kifelé, a fehér tömítő szmötyi meg türemkedik mindenfelé három helyen is.
Szezonális jellegű problémákhoz elegáns nóta:    


Emilie Simon - Fleur de Saison by Twilight

A bejegyzés trackback címe:

https://midnight-rider.blog.hu/api/trackback/id/tr134074044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vegaaa 2012.02.07. 09:34:18

sokszor nehéz megválasztani a sebességet is. a félig trutyis hóban egyszerűbb ha lassan mész. érezni kell hogy pont annyira mint amennyire tapadnak a gumik. ha ez megvan sokkal kellemesebb a tekerés. persze a lefagyott aszfalton levő mennyiségi porhóval nincs mit kezdeni sajnos.
a jól letaposotton meg kenni kell neki, mert ha jön valami akadály ami megvezetné a kereket, akkor át lehet száguldani rajta. eleinte minden kereszteződésnél áttoltam a bringát, de tegnap óta inkább repülök:) persze ezt egyszeri bringásnak nem ajánlom mert kurva nagyot lehet esni ha nincs meg a rutin. ilyenkor azért énis kicsit balra orientálom a testem hogy ha megcsúszom akkor a bal lábam gyorsan leteszem, rollerezek egyet-kettőt és már lehet is menni tovább.
süti beállítások módosítása