Karviná (CZ) - Térlicko-víztározó - Cesky Tesin - Cieszyn (PL) - Karviná

| Címkék: túra minőség Lengyelország Csehország kerkpár Cobríta Cieszyn Szilézia Karvina Térlicko Cesky Tesin |

2014 őszén volt szerencsém három csodás hónapot tölteni a Sziléziai Egyetem Karvinában található Business Schooljában. A monetáris politikai eszköztár és az extrém devizaárfolyam-változások tanulmányozása mellett az egyre rövidülő napfény mellett volt időm néhány túrára is. Eleve kedvezőtlen időjárásra készültem, így a Boti keze nyomán feltámasztott Cobrítát vittem ki vonattal az akkor még létező közvetlen Budapest-Varsó EC-vel, egyszeri átszállással Ostravában. 

Származási hely: Karviná Fotók

Karvina 3 kilométerre helyezkedik el a lengyel határtól, a határt egyébként jelző Olse-folyó folyásirány szerinti jobb partján. A környéken még mindig üzemelnek a mélyművelésű szénbányák - ezek táplálják a hőerőművet a szomszédos Detmarovicében - valamint számos víztározót találni. Albrechtice után található a Terlicko-víztározó, eredetileg ide jöttem volna, hogy utána Cesky Tesinen és annak lengyel testvértelepülésén, Cieszynen keresztül visszatekerjek Karvinába.
cieszyn.jpg
A 67-es főút közbeiktatásával előbb a Bozeny Nemcové parkon keresztül tekertem át.

Származási hely: Karviná Fotók

Majd kereszteztem az Olse-folyót a múlt század húszas éveiben épített betonhídon, ami napjainkban már csak a gyalogosokat-bringásokat szolgálja. A városnak ezt a részét Darkovnak hívják, a mai Karvinát ugyanis 1948-ban Karviná, Fryštát városok, valamint a környező Darkov, Ráj és Staré Město falvak összevonásával hozták létre, a mai belváros pedig voltaképpen az egykori Fryštát a helyiek beszámolója szerint. A híd után Stonava falu felé fordultam az országúton, elhaladva a darkovi 1011 méter mély bánya mellett vezet el az út.

Az egyik iparvágányt épp cserélték az útátjáróban, így lóról szállva kellett átlibbennem a síneken. Innentől felfelé kunkorodott a zavarba ejtően széles és jó minőségű aszfalt. Zavarom jogos volt, mert itt valahogy nem volt olyan érzése az embernek, mintha elnézést kellene kérnie csak azért, mert bringával veszi használatba az utat.vlcsnap-2013-07-09-00h03m33s24.pngA városon belül itt is vannak rettenet kialakítások, de az országút az már a svájci minőséget közelíti. A falu központját kunkori kanyarral elhagyva kereszteztem a Stonávka patakot, majd délnek folytattam. Ja igen, ekkor még nem volt fizikai térképem, így emlékezetből mentem. A térképen mégoly félelmetesnek tűnő ("nem leszek onnan kitiltva?") 475-ös úton sikerült gyorsan átkelnem ("nos, itt nincs senki"). Albrechticébe érve lett mind nagyobb a tanácstalanság, hogy mégis merre lehet a gát? Egyszer le is fordultam balra, de a patak eléggé patak formájú lett, így visszamentem az útra. A következő körforgalomnál ellenben az állt, hogy Cesky Tesin balra, így balra borítottam Cobrítát. A nyár végi országútizások után jól esett végre egy kiadósat lánctalpazni. Kényelmes, puhán rugózik, drabális és lassú. Más kérdés, hogy alig néhány szem hó esett december 22-ig, így nem igazán sikerült maradéktalanul kiaknáznom a lehetőségeket. Cserébe mászhattam fel 60 méterrel magasabbra, majd még egy picivel feljebb, hogy utána 40 méterrel lejjebb megtaláljam a roppant veszélyesen hangzó 11-es főutat. Itt valamiért jobbra fordultam bal helyett, de igencsak elfoglalt az elém keveredő 60 méterel emelkedő megmászása és annak megemésztése, hogy ez bizony egy hibátlan út - mind a kivitelezés minőségét, mind a forgalom jellegét tekintve.

Már-már meditatív hangulatban értem a magaslat tetejére, hogy 100 métert ereszkedjek néhány motoros társaságában. Az úttest olyan széles, hogy egy SUV is képes érdemi sávváltás nélkül előzni enélkül, hogy elvinné a farktollamat. Az azonban milyen már, hogy előtte még lassítanak is? Először nem értettem, hogy miért lassít mögöttem egy nagy fekete autó - lóg a kerós táskám, valami beszorult a fogaim közé - de később kiderült, hogy itt bizony kilencvennel mennek a népek. Felfoghatatlan. Cserébe megtaláltam az általam keresett Terlicko-víztározót is - épp csak annyi hibádzott, hogy én eredetileg a völgyzáró gátat kerestem, itt meg a víz folyt bele.

Származási hely: Karviná Fotók

A GPS a gyengék eszköze, de azért itt már bekapcsoltam, miután gyanúsan nyugatnak mentem és a táblák szerint soron következő településnevek sem stimmeltek. Igen, legutóbb balra kellett volna fordulni.

Származási hely: Karviná Fotók

Sebaj, vissza másztam 100 métert, majd zümm-lefelé, mire a korábbi bekötőutam után ráleltem egy szobor-tankra. Girls und Panzer rulz, naná, hogy megálltam fotózkodni. Amikor említettem ezt a tankos históriát Radimnak este a koleszban, adott egy papír térképet, továbbá megemlítette, hogy Opava felé van egy egész erődvonal is. Ebből már készült egy poszt katpol.blog-ra is.

Származási hely: Karviná Fotók

Itt azonban lehetett ismét mászni egy kiadósat felfelé. A térkép szerint csak 80 métert, de a gyakorlatban elég finoman ívelt az felfelé, mire Cesky Tesin  és az Olse széles völgye került a szemem elé.

Származási hely: Karviná Fotók

Zúzás lefelé a nyíl egyenes, príma országúton, és az autópálya lehajtókat, valamint egy kisebb emelkedőt leszámítva eseménytelenül értem el a belvárosba. Azt megtanultam indulás előtt, hogy a vasút túloldalára kell eljutnom, ami némi flikk-flakkozás után sikerült is. Mire észbe kaptam, addigra a hídon, majd Lengyelországban találtam magam. Semmi határ-ellenőrzés, testüregvizsgálat, csak egy tábla. Nem lehet ezért elég hálásnak lenni.

Származási hely: Karviná Fotók

A túloldalon az útállapotok és a forgalom jellege már ismerősnek hatott, bónusznak volt néhány útfeltúrás is, de elég könnyen megleltem a belvárost - csak követni kellett a macskakövek nyávogását.

Származási hely: Karviná Fotók

Az első Sün Lengyelországban. Ezt követően gyorsan átvágtam a településen és néhány lehangolóan gazos ipari létesítményen, valamint goromba vasúti átjárón áthajtva követtem az Olse jobb partján húzódó országutat Karvina felé.    
       

Itthon megszokott aszfalton és forgalomban surrogott a gumi, mire a lengyelesen egybefolyó kertvárosokból lekukkanthattam a Karvinát tartalmazó medencére.

Származási hely: Karviná Fotók

Az országút a határkő után visszabővült két sávra és egy-kettőre a cseh oldalon lévő Tesco parkolójában találtam magam egy kis vasárnapi bevásárlás erejéig.
    
  

A bejegyzés trackback címe:

https://midnight-rider.blog.hu/api/trackback/id/tr437415794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása