Éjszakai túra - Szeged-Makó-Rákos-Bogárzó-Igás-Földeák-Hódmezővásárhely-Szeged

| Címkék: kutya vihar hódmezővásárhely éjszaka kerékpár túra kerékpárút csillag makó puszta Szellem Szeged Enterprise Lidérc Boti Földeák Holt Láp MÉVi kutymi |

110km, 19:20-3:06, 38km/h max, útvonal
Meleg, 20 fokos éjszaka, újhold, hétvége és nincs vihar. A múlt évi éjszakai túrán a félhold és a felhők zavarták a csillagos égbolt élvezetét, pedig mindig is kíváncsi voltam arra, hogy néz ki az égbolt fényszennyezés hiányában, a zavartalan horizonttal rendelkező Alföldön. Természetesen nem egy Mauna Kea-élményre kell számítani, vagy a zselici csillagparkra, de azért az elég jó közelítés, hogy a Holt Láp határától 12 km-re van Tótkomlós és Pitvaros a keleti égbolton, de Földeákra is 12km-t kell tekerni, míg Békéssámsonra 10-et. A hegyvidékkel ellentétben a vidék mocsaras-nedves jellege miatt eleve párásabb, így nem kell ISS-minőségű látványra gondolni.

Budapest-Solymár-Pilisvörösvár-Pilisszántó-Pilisszentkereszt-Dobogókő lába-Esztergomi oldal-Dobogókő-Szentendre

| Címkék: szentendre hegy pilisszentkereszt dobogókő pilisszántó Budapest Pilis Solymár Pilisvörösvár Lidérc Lapu Kistehergép Esztergomi oldal |

103km, 10:10-17:45, max: 64km/h
Használható-e egy országúti keró mérsékelt teherszállításra hegyi körülmények között anélkül, hogy üstökösként alkatrész-felhőt húznánk magunk mögött? Ezt a tudományos igényű kérdés empirikus vizsgálatát végeztük el Lapu kollégával május 10-én szombaton Lidérc és Szuperbreki Kistehergép segítségével. Rakományként egy-egy alaposan megtömött kerós táskával készültünk, én emellett az újonnan felrakott sárhányókat is itt próbáltam ki élesben. Miután a vonaton finomra hangoltuk Lapu fékeit, kiugrottunk egyet Zuglóba, hogy begyűjtsük Gergő túratopánját. GPS.jpg

Kiskunfélegyháza-Izsák-Kiskőrös-Kalocsa-Jánoshalma-Kiskunhalas-Kiskunmajsa-Kiskunfélegyháza

| Címkék: kerékpár túra eső kiskőrös kalocsa hajós kiskunmajsa kiskunhalas izsák orgovány Kiskunfélegyháza Lidérc Jánoshalma Jászszentlászló Kunfehértó Kiskunság Maraton |

BMR Kiskunság maraton, 213km, 7:50-17:31, ebből 9:40 menetidő
Van úgy, hogy az ember óvatlanul a profik közé keveredik. Mármint nem az ilyen széttápolt Lance Armstrong-féle "prókról" beszélek, hanem azokról a 40-50 éves urakról-hölgyekről, akiknek a 200km-es teljesítménytúra csak szolid bemelegítő a 400-as meg 600-as távok előtt. Bár MÉvi már február tájékán felhívta a figyelmünket erre a nagyszerű lehetőségre, végül csak Botival terveztük indulni, amiből azután egyedül maradtam. Szombaton az időkép napocska-felhőcske-esőcske jellegű előrejelzése mellett raktam be Lidércet a 6:45-ös vonat kerószállító kocsijába, ahol utána Félegyházáig utaztam egy képárusító bácsival. Rajtam kívül továbbra sincs senki a vagonban, aki túrázna. Indítás a félegyházi Nonstop Pékségből folyamatosan 7 és 8 között, így még csak el se késtem: egyszerűen, ezek a népek az ország minden pontjáról gyülekeznek, így a 130 indulóból nincs sok szegedi - aki vonattal menne. A félegyházi dombornyomott viacoloros kerékpárútról inkább nem emlékeznék meg, lényeg, hogy a regisztrálós cetli kiállítása és a Map Factor Navigator (Androidra, megtalálva és ajánlva Hajni által) nevű térképes gps követő beizzítása és a Chemical Bros összes elindítása után Izsák felé vettem az irányt.gps_komment.jpg

Szeged-Mórahalom-Kelebia-Csikéria-Bácsalmás-Bácsbokod

| Címkék: ruha túra vonat hideg Baja Szeged Lidérc Kelebia Mórahalom Boti Bácsalmás 55-ös Lapu Almádi Robi Csikéria Bácsbokod |

100km, sok-sok óra alatt, 32km/h átlaggal
Március elején már meleg van, mint azt a nyájas olvasók is tudják a 2009-es márciusi túra alapján. Tehetségünknél azonban csak a lelkesedésünk nagyobb, így amikor kiderült, hogy drága Vikingünk március 7-én Baján szert tesz egy kellően jó állapotú versenykeróra, csapatostól szültük meg az elhatározást egy Szeged-Baja túrára. Lapu Úr tőle szokatlan előérzettel próbált ránk hatni az óvatosság igényével, miszerint elég lesz az, ha Kelebiánál találkozunk, azonban én már legalább kétszer, ha nem háromszor nekiláttam ennek az iránynak (Beremend-Mohács-Bácsbokod Vas Paripa utolsó útján 2006-ban, Szeged-Ruzsa-Szeged valamivel később, Szeged-Pécs de oda el se tudtam indulni pár éve). 6:00 6:20-kor sikerült is elindulnunk az Odú elől az Enterprise és Alejandró társaságában úgy 3 fokban, finoman szemerkélő esőben. Az időkép radarképe szerint mögöttünk (keletre), felettünk (északra) és alattunk (délre) is osont egy jókora esőfelhő nyugati irányba, miközben előttünk is volt egy. 

Szeged-Hódmezővásárhely-Kardoskút-Pusztaföldvár-Csanádapáca-Békéscsaba

| Címkék: hódmezővásárhely szeged túra vonat kerékpárút keró 47 hátszél kardoskút préripálya csanádapáca Lidérc Pusztaföldvár Almádi Robi |

112km, 3:50, Tírkíp és útvonal
Tavasz akkor van, ha a szél borzolja az ember lábszőreit. Almádi Robival március 15-én is ennek tudatában indultunk el Orosháza irányába - továbbá, hogy együnk egy lángost. Délutánra egy észak nyugati irányból érkező hidegfrontot vártunk viharos széllel, de addig szép napsütés és délnyugati szellő várt ránk. Persze gondolkoztunk azon is, hogy kinézünk Botihoz Bordányba, de végül győzött a hátszélen vitorlázás. Robi a Szentháromságon a Berci izomszalonboltban vett valami színes cukros vizet és csokit, majd kimentünk a 47-esre és élveztük a napsütést és az utat. A híd után egyszer csak letértünk a kerékpárútra, majd tovább vitorláztunk Kishalom felé.

Szeged-Szatymaz-Forráskút-Bordány-Szeged

| Címkék: kerékpár túra kerékpárút hátszél Szeged 5-ös Barack Boti Bordány Szatymaz Forráskút Robi Lidréc |

~65km, 9:00-13:00 (néhány fotószünet közbeiktatásával)
Egy hete Zolival és Botival csodáltuk meg az 5-ös út és a Sándorfalva-Szatymaz összekötő kereszteződést ékesítő gigantikus műbarackot. Akkor az időjárás nem nekünk kedvezett (Sanyifalván az eső és a csatornázástól retkes utak elég fénykép-negatív fizimiskát kölcsönöztek mindenkinek), de most vasárnap visszatértünk! 


Nagyobb térképre váltás

Szeged-Makó-Vásárhely, nulla fokban

| Címkék: hódmezővásárhely szeged kerékpár túra vonat hideg kerékpárút makó 43 Zoltán Kiszombor Lidérc Földeák M43 téli öltözet |

Léteznek olyan karácsonyi ajándékok, melyeket használatba vétel előtt alaposan ki kell próbálni. A típusismeret minél alaposabb megszerzése országútiknál különösen hangsúlyos. A Dr. Zoltán Izommérnök Úr által ősz végén beszerzett és minden porcikájában meseszép Gepidát pont ezért kóstolgatjuk kitartóan. Előbb szépen elvittük egy Mórahalom-Röszke körre, majd megismerte Vásárhelyt, végül a héten kivittük az algyői ipari utakra is, hogy mindenféle irányú szélben próbálgassuk. 52km/h-ig jutottunk, miközben a darvak újra és újra átrendeződő V alakzatban küszködtek az égen a Fehér tó irányába. Ma reggelre aszimptotikusan 0 fokos hőmérsékletet és szélcsendet jósolt az időkép, így megnéztük az IHO-n jelzett nyílt vonali sóderrakodást Földeák és Makó között.

Nagyobb térképre váltás

Budapest-Budakeszi-Pály-Biatorbágy-Etyek-Alcsút-Székesfehérvár

| Címkék: ősz kerékpár túra Székesfehérvár Budapest Etyek Biatorbágy Budakeszi Lidérc Pály Alcsút 811 Lovasberény |

November közepén 80 kilométeres dombvidéki túra? Igen, blogunkat is utolérte a globális felmelegedés nyomán szélsőségesen enyhe időjárás. A 40 perc alatt megmászott négy kilométer hosszú Budakeszi út harmadánál így is derekasan fújtam a párát. A 160 méteres szintkülönbség papíron 3 százalékos emelkedőt jelent - péntek délelőtt ráadásul mindenki befelé csoszog, így én szépen kolbászolhattam felfelé a 3-as fokozat mellett létező legjobban visszakapcsolt állapotban számológép szerint 6km/h-s átlaggal, ami erősen gyalog-tempó. A kerékpáros azonban nem bogár, hogy gyalogoljon, továbbá 10 perc után már-már úgy tűnt, hogy lassan felérek a tetejére. Trükkös módon hol meredekebbé válik a dolog, hol kevésbé. Így még a kedvenc optikai csalódásom is fellépett:

emelkedo_lejto.jpg
Az iszapszemű hegyvidéki rájáknak ez a jelenség bizonyára nem új, de nekem, alföldi patkánynak mindig meglepő, ha nem vízszintesen állok. Következtetés: ne menjek kőművesnek és ragasszak vízmértéket a vázra. Ez valami olyan dolog lehet, mint amikor a hegyi ember lejön a laposra és kiidegeli a fél órája tök ugyanolyan messze lévő templomtorony látványa (oké, a Doboz-Vésztő úton idomtalan messziről látható kanyar eddig mindenkiből kihozza az állat :) ).

Nagyobb térképre váltás

Bp-Solymár-Piliscsaba-Epöl-Bajna-Tarján-Germely-Szomor-Bicske

| Címkék: kerékpár 10 es lejtő Budapest Pilis Solymár Gerecse Bicske Lidérc Bajna Piliscsaba Tarján Gyermely Epöl |

4:16 menetidő és 94 km
Az őszi idény kötelező eleme a pilisi hegyi kiképzés (hóval, meleggel, videóval), amit idén az egzotikus települések (korábban: Pitvaros, Kamut, Albertirsa) felkeresésével egészítettem ki. Oké, eredetileg az IHO-n olvastam arról, hogy átadtak valami bringás rettenetet Tatabánya és Tata között és gondoltam, meg kéne nézni, mielőtt a fagy és a növények felfalják. A tervezés közben figyeltem fel Epöl településre, ami a keróút-csekkolást gyorsan zárójelbe tette.

View Larger Map

Embörök a gát körül

| Címkék: hódmezővásárhely éjszaka szeged bor kerékpár túra gát szentes algyői finomító algyői ipari utak Csongrád Boti Cobríta Ember a gáton Lapu |

Egy kerótúra olyan, mint egy palack finom bor: jobb másokkal is megosztani, valamint ritkán felejthető. A "finom" jelző diszkrét ráutalás az középszerűnél (= körbe-körbe az Algyői ipari utakon minden nap) magasabb illat és ízvilágra, valamint a dugó- és egyéb hibák hiányára. Megesik azonban, hogy egy botritiszes hiba jól végződik - mint a Szászi-féle Bitang esetében - ami egy pohár erejéig utánozhatatlan. A Ember a gáton olyan, mint egy Cabernet Sauvignon: pirospaprikás egyszerű illat és nehéz elrontani - egy konszolidált, kellemes beszélgetős andalgás a Holdfényes éjszakában. Kivéve amikor valami egészen durvát hoz belőle össze az anyatermészet. Na az idei pont ilyen izgalmasra sikerült, melynek illatolása és kóstolgatása során sokszor hangzott el, hogy "ez miez?!". 

eg_eleje.jpg

Gyakran Ismételt Kérdések CM Szeged

| Címkék: Critical Mass Szeged Gyakran Ismétlődő Kérdések |

A 6. általam főszervezett Critical Masshoz közeledvén ideje rögzíteni pár apróságot, ami szervezők számára triviális, ámde külső szemlélő számára lehet, hogy mégsem az:

1. Áll-e bármilyen szervezet a Critical Mass Szeged mögött?

Tekintve, hogy a főszervező semmilyen pártnak és egyháznak nem tagja (szimpatizánsa, kutya-macska-egere...), a válasz nyugodtan lehet nem. A Magyar Kerékpárosklubnak talán négy éve lehetek tagja. A szervezés során a Magyar Kerékpárosklub korábbi és jelenlegi helyi tagjai IS segítenek, de inkább a barátság, mint a Szervezet miatt.  A CM nem szervezet, és bárki mögé állhat, de hasznot nem húzhat belőle, csak a biciklis ügy. Egyébként is, végre van egy olyan dolog Szegeden, ami mögött nem a gatyagyár és a német adófizetők állnak, hanem összejön negyven rendező és két órán keresztül örömet szereznek ezer-kétezer embernek. Hát nem szuper?!

2. Utáljuk-e az autósokat?

Nincs olyan, hogy Autós. Közlekedők vannak. Most nézzünk rá például az Oskola utcára: kinek jó az, hogy az Akadémiai Székház oldalánál már a sokadik kerékpárost üti el egy autó? A kerékpárosnak nyilvánvalóan nem - és a gépjárművezető sem úgy kelt fel reggel, hogy ő ma elüt valakit. Az autóból semmit nem látni és miért is várná azt valaki, hogy az úttest jobb oldalán érkezik valaki - feltéve, hogy nem Angliában vagy Japánban vagyunk?! Főszervezőként én csupán azt szeretném, ha olyan közlekedésszervezés működne a városban, ami nem hozna másokat kellemetlen helyzetbe. Léteznek remek nemzetközi tapasztalatok, szabványok, ennek nyomán hazai civil szervezetek hangya szorgalommal összeraktak egy csomó tervezetet, amit utána vagy megfontolnak a donteshozók, vagy nem

3. Miért kerékpároznak az emberek?

Talán, mert el szeretnének jutni A-ból B-be. Pont a Critical Masson látszik, hogy a kerékpározás független a jövedelemtől, iskolai végzettségtől és egyéb olyan butaságoktól, mellyel a társadalmi csoportokat össze szokás méricskélni. Egymás mellett teker az akadémikus az orvossal, a polcfeltöltő a géplakatossal. Szóval, ha valaki rádudál "a már megint előtte csalingázó kerékpárosra", akkor könnyen lehet, hogy azt az embert inzultálja, akitől a kaját kapja, vagy aki meggyógyítaná, netán egy leendő ügyfelét riasztja el. 

4. A politikusok miatt csináljuk-e?

A Critical Mass egy demonstráció, ahol a kerékpárosok adott cél érdekében megmutatják, milyen sokan vannak. A politikusok majd eldöntik, hogy döntéseik során gondolnak-e azokra az emberekre, akiktől a fizetésüket kapják. A rendezők számára már a résztvevők felől áradó szeretet is elég. 

5. Na jó, de honnan van erre a pénz?

Az elmúlt 6 alkalommal (erről tudok biztonsan nyilatkozni, mert ennek voltam a főszervezője) a matrica és a pólók/mellények kerültek pénzbe. A matricát a főszervező és a rendezők a saját pénzükből vették meg, az öltözéket pedig a Rendezők intézték maguknak. A befektetett szerény összeghez képest igencsak komoly tömegnek sikerült örömet okozni félévről félévre. A rend őrei pedig imádnivalóak, együttműködésünk korrekt

Szeged-Ópusztaszer-Baks-Mindszent-Szentes-Szarvas - Mezőtúr

| Címkék: meleg túra kerékpárút komp Szeged Szarvas Ópusztaszer Mindszent Lidérc Szentes Sándorfalva Baks Szegvár killer vasúti átjáró powerrrrr Lipy |

Mint az utolsó néhány posztban látható, újabban komoly igényem lett arra, hogy a kerótúrák ne emlékeztessenek egy Happy Tree Friends részre. Mint az sejthető, a mai posztban ez kissé máshogy lészen. Addig is, a 10 éves évforduló újabb ikonikus arcával ismerkedhetnek meg a nyájas olvasók: Lipy társaságában tettem meg még gimisként először az Orosháza-Nagyszénás távot - pirítottunk Heroes III-azni Dr. Lacikához, és most kitaláltuk, hogy ismét tekerünk egy köllemest.
Lipy vonata pontosan 20 perccel a menetrend szerinti időpont után érkezett, majd a Hajnival boltozás és a cuccok nehezebbik felének Mariannál lerakása után (ez úton is tolmácsolom hálás köszönetünket! :) ) elindultunk kifelé a városból. A Lidérc első rakott túrája még a gödöllői túrán volt, most azonban a kerós táska + 2 hálózsák + sátor kombinációval elég radírszerűvé tette az irányítást. Sátor nélkül viszont már egyértelműen simábban futott, a szokásos rezgések nélkül. Lipy kerója egy meseszép fekete monti, félterep gumival. Miután Botival még az év elején megállapítottuk, hogy az órám 2km/h-val felfelé kerekít az övéhez képest, Ópusztaszer irányába fordulva hozzáláttam, hogy óra szerinti 28km/h-val felvezessem Lipy-t (montival, szélárnyékban a 26km/h teljesen elfogadható tempó).

Nagyobb térképre váltás

Gödöllő - Isaszeg - Tápiószecső - Tápióbicske - Tápiószentmárton - Albertirsa - Cegléd

| Címkék: kerékpár túra vonat kerékpárút 40 Cegléd Gödöllő Lidérc Isaszeg Tápiószecső Ceglédbercel Kóka Tápióbicske Albertirsa Dány |

82km, 2:52, vmax 58km/h, ~4:00 - ~7:40 
Az 1849-es tavaszi hadjárat haditerve szerint a déli szárnyon Klapka György, Aulich Lajos és Damjanich János hadosztályainak Jászberény, Tápiobicske és Isaszeg településein át kellett Pest alá vonulnia Gödöllő irányából, így kerítve be Windisgratz erőit (Gáspár András 7. hadteste Gyöngyös és Hatvan felől támadott északon). A három döntő győzelem április 2-án Hatvannál, április 4-én Tápiobicskénél és április 6-án Isaszegnél ugyan nem hozta meg az osztrákok bekerítését, azonban egy stratégiai csoda volt, hiszen a létszámában és tüzérségében kisebb honvédsereg négy hét alatt, egyetlen csatát sem veszítve, kiűzte az ország területének nagy részéről a minden tekintetben-túlerőben lévő cs. kir. hadsereget. [forrás 1 és 2]
Mi ebből a tanulság? Nem cicázzunk vegyészekkel. Érdekes kérdés azonban, hogy milyen vidéken eshetett meg mindez. Mint az a korábbi posztokból (Cegléd-Gödöllő és Gödöllő-kör) kiderült, ez a vidék egy patakok által hosszúkás löszdombokra szeletelt vidék, amely Gödöllőtől és Isaszegtől keletre egy 200 méter fölé nyúló (földrajzilag tehát domb) magaslatokkal tagolt erdős vidék, délről pedig a Tápió patakokra épülő Tápió–Hajta Vidéke Tájvédelmi Körzet határolja mindenféle vizes élőhelyekkel. 


Nagyobb térképre váltás

Gödöllő - Tura - Galgamácsa - Veresegyház - Gödöllő

| Címkék: kerékpár túra domb Gödöllő Lidérc Veresegyház Tura Galgamácsa Valkó |

63km, 2:45
Érkezésem és egy finom nyúlpörkölt elfogyasztásának másnapján reggel elindultunk Lacival egy dombságos körre. Miután Flottánk Mozdonya (epitheton ornans) már tavasz óta tekereg e tájban, kézenfekvőnek tűnt a háta mögött kocognom le az utat. Az elképzelés életképessége nyomban igazolódott is, amikor az előző napimeredek lejtőn úgy kotortunk felfelé, hogy a km órán látható szám 2-vel kezdődött.


Nagyobb térképre váltás

Cegléd-Tápiószele-Nagykáta-Tóalmás-Gödöllő

| Címkék: kerékpár túra 31 311 Cegléd Gödöllő Nagykáta Tápiószele Tóalmás Valkó Gödöllői dombság |

3:15, 76km, 23,3km/h átlag, indulás: 7:15, érkezés: 11:00
Lacibácsiék felköltöztek Gödöllőre, így Flottánk Mozdonyát követve tiszteletemet tettem a számomra eddig ismeretlennek számító Gödöllői Dombságban (Laci amúgy járt már erre 2004-ben). Egyszer amúgy is meg akartam nézni a Görgey-féle 1849-es dicsőséges tavaszi hadjárat színhelyeit - a Chemical Bros zenei aláfestésével. Lidérccel mentem tehát, először tesztelve a júniusi képességfejlesztés keretében telepített csomagtartót.


Nagyobb térképre váltás