Szeged-Mórahalom-Kelebia-Csikéria-Bácsalmás-Bácsbokod

| Címkék: ruha túra vonat hideg Baja Szeged Lidérc Kelebia Mórahalom Boti Bácsalmás 55-ös Lapu Almádi Robi Csikéria Bácsbokod |

100km, sok-sok óra alatt, 32km/h átlaggal
Március elején már meleg van, mint azt a nyájas olvasók is tudják a 2009-es márciusi túra alapján. Tehetségünknél azonban csak a lelkesedésünk nagyobb, így amikor kiderült, hogy drága Vikingünk március 7-én Baján szert tesz egy kellően jó állapotú versenykeróra, csapatostól szültük meg az elhatározást egy Szeged-Baja túrára. Lapu Úr tőle szokatlan előérzettel próbált ránk hatni az óvatosság igényével, miszerint elég lesz az, ha Kelebiánál találkozunk, azonban én már legalább kétszer, ha nem háromszor nekiláttam ennek az iránynak (Beremend-Mohács-Bácsbokod Vas Paripa utolsó útján 2006-ban, Szeged-Ruzsa-Szeged valamivel később, Szeged-Pécs de oda el se tudtam indulni pár éve). 6:00 6:20-kor sikerült is elindulnunk az Odú elől az Enterprise és Alejandró társaságában úgy 3 fokban, finoman szemerkélő esőben. Az időkép radarképe szerint mögöttünk (keletre), felettünk (északra) és alattunk (délre) is osont egy jókora esőfelhő nyugati irányba, miközben előttünk is volt egy. 

Szeged-Hódmezővásárhely-Kardoskút-Pusztaföldvár-Csanádapáca-Békéscsaba

| Címkék: hódmezővásárhely szeged túra vonat kerékpárút keró 47 hátszél kardoskút préripálya csanádapáca Lidérc Pusztaföldvár Almádi Robi |

112km, 3:50, Tírkíp és útvonal
Tavasz akkor van, ha a szél borzolja az ember lábszőreit. Almádi Robival március 15-én is ennek tudatában indultunk el Orosháza irányába - továbbá, hogy együnk egy lángost. Délutánra egy észak nyugati irányból érkező hidegfrontot vártunk viharos széllel, de addig szép napsütés és délnyugati szellő várt ránk. Persze gondolkoztunk azon is, hogy kinézünk Botihoz Bordányba, de végül győzött a hátszélen vitorlázás. Robi a Szentháromságon a Berci izomszalonboltban vett valami színes cukros vizet és csokit, majd kimentünk a 47-esre és élveztük a napsütést és az utat. A híd után egyszer csak letértünk a kerékpárútra, majd tovább vitorláztunk Kishalom felé.

Szeged-Szatymaz-Forráskút-Bordány-Szeged

| Címkék: kerékpár túra kerékpárút hátszél Szeged 5-ös Barack Boti Bordány Szatymaz Forráskút Robi Lidréc |

~65km, 9:00-13:00 (néhány fotószünet közbeiktatásával)
Egy hete Zolival és Botival csodáltuk meg az 5-ös út és a Sándorfalva-Szatymaz összekötő kereszteződést ékesítő gigantikus műbarackot. Akkor az időjárás nem nekünk kedvezett (Sanyifalván az eső és a csatornázástól retkes utak elég fénykép-negatív fizimiskát kölcsönöztek mindenkinek), de most vasárnap visszatértünk! 


Nagyobb térképre váltás

Szeged-Makó-Vásárhely, nulla fokban

| Címkék: hódmezővásárhely szeged kerékpár túra vonat hideg kerékpárút makó 43 Zoltán Kiszombor Lidérc Földeák M43 téli öltözet |

Léteznek olyan karácsonyi ajándékok, melyeket használatba vétel előtt alaposan ki kell próbálni. A típusismeret minél alaposabb megszerzése országútiknál különösen hangsúlyos. A Dr. Zoltán Izommérnök Úr által ősz végén beszerzett és minden porcikájában meseszép Gepidát pont ezért kóstolgatjuk kitartóan. Előbb szépen elvittük egy Mórahalom-Röszke körre, majd megismerte Vásárhelyt, végül a héten kivittük az algyői ipari utakra is, hogy mindenféle irányú szélben próbálgassuk. 52km/h-ig jutottunk, miközben a darvak újra és újra átrendeződő V alakzatban küszködtek az égen a Fehér tó irányába. Ma reggelre aszimptotikusan 0 fokos hőmérsékletet és szélcsendet jósolt az időkép, így megnéztük az IHO-n jelzett nyílt vonali sóderrakodást Földeák és Makó között.

Nagyobb térképre váltás

Budapest-Budakeszi-Pály-Biatorbágy-Etyek-Alcsút-Székesfehérvár

| Címkék: ősz kerékpár túra Székesfehérvár Budapest Etyek Biatorbágy Budakeszi Lidérc Pály Alcsút 811 Lovasberény |

November közepén 80 kilométeres dombvidéki túra? Igen, blogunkat is utolérte a globális felmelegedés nyomán szélsőségesen enyhe időjárás. A 40 perc alatt megmászott négy kilométer hosszú Budakeszi út harmadánál így is derekasan fújtam a párát. A 160 méteres szintkülönbség papíron 3 százalékos emelkedőt jelent - péntek délelőtt ráadásul mindenki befelé csoszog, így én szépen kolbászolhattam felfelé a 3-as fokozat mellett létező legjobban visszakapcsolt állapotban számológép szerint 6km/h-s átlaggal, ami erősen gyalog-tempó. A kerékpáros azonban nem bogár, hogy gyalogoljon, továbbá 10 perc után már-már úgy tűnt, hogy lassan felérek a tetejére. Trükkös módon hol meredekebbé válik a dolog, hol kevésbé. Így még a kedvenc optikai csalódásom is fellépett:

emelkedo_lejto.jpg
Az iszapszemű hegyvidéki rájáknak ez a jelenség bizonyára nem új, de nekem, alföldi patkánynak mindig meglepő, ha nem vízszintesen állok. Következtetés: ne menjek kőművesnek és ragasszak vízmértéket a vázra. Ez valami olyan dolog lehet, mint amikor a hegyi ember lejön a laposra és kiidegeli a fél órája tök ugyanolyan messze lévő templomtorony látványa (oké, a Doboz-Vésztő úton idomtalan messziről látható kanyar eddig mindenkiből kihozza az állat :) ).

Nagyobb térképre váltás

Bp-Solymár-Piliscsaba-Epöl-Bajna-Tarján-Germely-Szomor-Bicske

| Címkék: kerékpár 10 es lejtő Budapest Pilis Solymár Gerecse Bicske Lidérc Bajna Piliscsaba Tarján Gyermely Epöl |

4:16 menetidő és 94 km
Az őszi idény kötelező eleme a pilisi hegyi kiképzés (hóval, meleggel, videóval), amit idén az egzotikus települések (korábban: Pitvaros, Kamut, Albertirsa) felkeresésével egészítettem ki. Oké, eredetileg az IHO-n olvastam arról, hogy átadtak valami bringás rettenetet Tatabánya és Tata között és gondoltam, meg kéne nézni, mielőtt a fagy és a növények felfalják. A tervezés közben figyeltem fel Epöl településre, ami a keróút-csekkolást gyorsan zárójelbe tette.

View Larger Map

Embörök a gát körül

| Címkék: hódmezővásárhely éjszaka szeged bor kerékpár túra gát szentes algyői finomító algyői ipari utak Csongrád Boti Cobríta Ember a gáton Lapu |

Egy kerótúra olyan, mint egy palack finom bor: jobb másokkal is megosztani, valamint ritkán felejthető. A "finom" jelző diszkrét ráutalás az középszerűnél (= körbe-körbe az Algyői ipari utakon minden nap) magasabb illat és ízvilágra, valamint a dugó- és egyéb hibák hiányára. Megesik azonban, hogy egy botritiszes hiba jól végződik - mint a Szászi-féle Bitang esetében - ami egy pohár erejéig utánozhatatlan. A Ember a gáton olyan, mint egy Cabernet Sauvignon: pirospaprikás egyszerű illat és nehéz elrontani - egy konszolidált, kellemes beszélgetős andalgás a Holdfényes éjszakában. Kivéve amikor valami egészen durvát hoz belőle össze az anyatermészet. Na az idei pont ilyen izgalmasra sikerült, melynek illatolása és kóstolgatása során sokszor hangzott el, hogy "ez miez?!". 

eg_eleje.jpg

Gyakran Ismételt Kérdések CM Szeged

| Címkék: Critical Mass Szeged Gyakran Ismétlődő Kérdések |

A 6. általam főszervezett Critical Masshoz közeledvén ideje rögzíteni pár apróságot, ami szervezők számára triviális, ámde külső szemlélő számára lehet, hogy mégsem az:

1. Áll-e bármilyen szervezet a Critical Mass Szeged mögött?

Tekintve, hogy a főszervező semmilyen pártnak és egyháznak nem tagja (szimpatizánsa, kutya-macska-egere...), a válasz nyugodtan lehet nem. A Magyar Kerékpárosklubnak talán négy éve lehetek tagja. A szervezés során a Magyar Kerékpárosklub korábbi és jelenlegi helyi tagjai IS segítenek, de inkább a barátság, mint a Szervezet miatt.  A CM nem szervezet, és bárki mögé állhat, de hasznot nem húzhat belőle, csak a biciklis ügy. Egyébként is, végre van egy olyan dolog Szegeden, ami mögött nem a gatyagyár és a német adófizetők állnak, hanem összejön negyven rendező és két órán keresztül örömet szereznek ezer-kétezer embernek. Hát nem szuper?!

2. Utáljuk-e az autósokat?

Nincs olyan, hogy Autós. Közlekedők vannak. Most nézzünk rá például az Oskola utcára: kinek jó az, hogy az Akadémiai Székház oldalánál már a sokadik kerékpárost üti el egy autó? A kerékpárosnak nyilvánvalóan nem - és a gépjárművezető sem úgy kelt fel reggel, hogy ő ma elüt valakit. Az autóból semmit nem látni és miért is várná azt valaki, hogy az úttest jobb oldalán érkezik valaki - feltéve, hogy nem Angliában vagy Japánban vagyunk?! Főszervezőként én csupán azt szeretném, ha olyan közlekedésszervezés működne a városban, ami nem hozna másokat kellemetlen helyzetbe. Léteznek remek nemzetközi tapasztalatok, szabványok, ennek nyomán hazai civil szervezetek hangya szorgalommal összeraktak egy csomó tervezetet, amit utána vagy megfontolnak a donteshozók, vagy nem

3. Miért kerékpároznak az emberek?

Talán, mert el szeretnének jutni A-ból B-be. Pont a Critical Masson látszik, hogy a kerékpározás független a jövedelemtől, iskolai végzettségtől és egyéb olyan butaságoktól, mellyel a társadalmi csoportokat össze szokás méricskélni. Egymás mellett teker az akadémikus az orvossal, a polcfeltöltő a géplakatossal. Szóval, ha valaki rádudál "a már megint előtte csalingázó kerékpárosra", akkor könnyen lehet, hogy azt az embert inzultálja, akitől a kaját kapja, vagy aki meggyógyítaná, netán egy leendő ügyfelét riasztja el. 

4. A politikusok miatt csináljuk-e?

A Critical Mass egy demonstráció, ahol a kerékpárosok adott cél érdekében megmutatják, milyen sokan vannak. A politikusok majd eldöntik, hogy döntéseik során gondolnak-e azokra az emberekre, akiktől a fizetésüket kapják. A rendezők számára már a résztvevők felől áradó szeretet is elég. 

5. Na jó, de honnan van erre a pénz?

Az elmúlt 6 alkalommal (erről tudok biztonsan nyilatkozni, mert ennek voltam a főszervezője) a matrica és a pólók/mellények kerültek pénzbe. A matricát a főszervező és a rendezők a saját pénzükből vették meg, az öltözéket pedig a Rendezők intézték maguknak. A befektetett szerény összeghez képest igencsak komoly tömegnek sikerült örömet okozni félévről félévre. A rend őrei pedig imádnivalóak, együttműködésünk korrekt

Szeged-Ópusztaszer-Baks-Mindszent-Szentes-Szarvas - Mezőtúr

| Címkék: meleg túra kerékpárút komp Szeged Szarvas Ópusztaszer Mindszent Lidérc Szentes Sándorfalva Baks Szegvár killer vasúti átjáró powerrrrr Lipy |

Mint az utolsó néhány posztban látható, újabban komoly igényem lett arra, hogy a kerótúrák ne emlékeztessenek egy Happy Tree Friends részre. Mint az sejthető, a mai posztban ez kissé máshogy lészen. Addig is, a 10 éves évforduló újabb ikonikus arcával ismerkedhetnek meg a nyájas olvasók: Lipy társaságában tettem meg még gimisként először az Orosháza-Nagyszénás távot - pirítottunk Heroes III-azni Dr. Lacikához, és most kitaláltuk, hogy ismét tekerünk egy köllemest.
Lipy vonata pontosan 20 perccel a menetrend szerinti időpont után érkezett, majd a Hajnival boltozás és a cuccok nehezebbik felének Mariannál lerakása után (ez úton is tolmácsolom hálás köszönetünket! :) ) elindultunk kifelé a városból. A Lidérc első rakott túrája még a gödöllői túrán volt, most azonban a kerós táska + 2 hálózsák + sátor kombinációval elég radírszerűvé tette az irányítást. Sátor nélkül viszont már egyértelműen simábban futott, a szokásos rezgések nélkül. Lipy kerója egy meseszép fekete monti, félterep gumival. Miután Botival még az év elején megállapítottuk, hogy az órám 2km/h-val felfelé kerekít az övéhez képest, Ópusztaszer irányába fordulva hozzáláttam, hogy óra szerinti 28km/h-val felvezessem Lipy-t (montival, szélárnyékban a 26km/h teljesen elfogadható tempó).

Nagyobb térképre váltás

Gödöllő - Isaszeg - Tápiószecső - Tápióbicske - Tápiószentmárton - Albertirsa - Cegléd

| Címkék: kerékpár túra vonat kerékpárút 40 Cegléd Gödöllő Lidérc Isaszeg Tápiószecső Ceglédbercel Kóka Tápióbicske Albertirsa Dány |

82km, 2:52, vmax 58km/h, ~4:00 - ~7:40 
Az 1849-es tavaszi hadjárat haditerve szerint a déli szárnyon Klapka György, Aulich Lajos és Damjanich János hadosztályainak Jászberény, Tápiobicske és Isaszeg településein át kellett Pest alá vonulnia Gödöllő irányából, így kerítve be Windisgratz erőit (Gáspár András 7. hadteste Gyöngyös és Hatvan felől támadott északon). A három döntő győzelem április 2-án Hatvannál, április 4-én Tápiobicskénél és április 6-án Isaszegnél ugyan nem hozta meg az osztrákok bekerítését, azonban egy stratégiai csoda volt, hiszen a létszámában és tüzérségében kisebb honvédsereg négy hét alatt, egyetlen csatát sem veszítve, kiűzte az ország területének nagy részéről a minden tekintetben-túlerőben lévő cs. kir. hadsereget. [forrás 1 és 2]
Mi ebből a tanulság? Nem cicázzunk vegyészekkel. Érdekes kérdés azonban, hogy milyen vidéken eshetett meg mindez. Mint az a korábbi posztokból (Cegléd-Gödöllő és Gödöllő-kör) kiderült, ez a vidék egy patakok által hosszúkás löszdombokra szeletelt vidék, amely Gödöllőtől és Isaszegtől keletre egy 200 méter fölé nyúló (földrajzilag tehát domb) magaslatokkal tagolt erdős vidék, délről pedig a Tápió patakokra épülő Tápió–Hajta Vidéke Tájvédelmi Körzet határolja mindenféle vizes élőhelyekkel. 


Nagyobb térképre váltás

Gödöllő - Tura - Galgamácsa - Veresegyház - Gödöllő

| Címkék: kerékpár túra domb Gödöllő Lidérc Veresegyház Tura Galgamácsa Valkó |

63km, 2:45
Érkezésem és egy finom nyúlpörkölt elfogyasztásának másnapján reggel elindultunk Lacival egy dombságos körre. Miután Flottánk Mozdonya (epitheton ornans) már tavasz óta tekereg e tájban, kézenfekvőnek tűnt a háta mögött kocognom le az utat. Az elképzelés életképessége nyomban igazolódott is, amikor az előző napimeredek lejtőn úgy kotortunk felfelé, hogy a km órán látható szám 2-vel kezdődött.


Nagyobb térképre váltás

Cegléd-Tápiószele-Nagykáta-Tóalmás-Gödöllő

| Címkék: kerékpár túra 31 311 Cegléd Gödöllő Nagykáta Tápiószele Tóalmás Valkó Gödöllői dombság |

3:15, 76km, 23,3km/h átlag, indulás: 7:15, érkezés: 11:00
Lacibácsiék felköltöztek Gödöllőre, így Flottánk Mozdonyát követve tiszteletemet tettem a számomra eddig ismeretlennek számító Gödöllői Dombságban (Laci amúgy járt már erre 2004-ben). Egyszer amúgy is meg akartam nézni a Görgey-féle 1849-es dicsőséges tavaszi hadjárat színhelyeit - a Chemical Bros zenei aláfestésével. Lidérccel mentem tehát, először tesztelve a júniusi képességfejlesztés keretében telepített csomagtartót.


Nagyobb térképre váltás

Szeged-Kiszombor-Makó-Békéscsaba-MURONY-KAMUT-Békéscsaba

| Címkék: szeged túra makó tótkomlós kaszaper csanádapáca Békéscsaba Lidérc Békés 1st decade Murony Kamut Index park |

Botival és Robival még tavasszal túráztunk egy roppant kellemeset Ásotthalom irányába, ahol visszafelé Boti Mórahalom és az M5 között megmutatta, hogyan lehet tartósan 40km/h tempóval haladni és állva hagyni a mezőny nagyobbik felét. Azóta vártam A túrára, amikor mindezt nagyban is ki lehet próbálni. Tadamm, szerdán 4:20-kor frissen fürgén elindultam otthonról Kiszombor irányába, 4:59-kor elértem a 43-as melletti keróút végét és 5:13-kor meg is álltam Botiék háza előtt. 6-ra igértem az érkezést - picit alábecsültem Lidérc tempóját. A világítást végig működtettem és a napszemüveget is csak Szőreg végén tudtam felrakni - viszont az idő kellemesen hűvös volt és forgalom egy szál se. Ezt a szakaszt már a korábbi Csanádos posztban részletesebben bemutattam, így ugorjunk. Fénykép0832.jpg5:42-kor sikerült továbbindulni a faluból, majd Boti megmutatta, hogyan lehet a legrövidebb úton átjutni Makón. Szegedbicajék már írtak róla posztot, most képzeljétek el mindezt 10 baros virsligumin úgy, hogy minden második utcát előbb felásta az óriásvakond, majd a lyukakat több helyen puha homokkal töltötték ki. A két templomtorony megpillantását követően végre ráálltunk a kivezető szakaszra, majd az autópálya lekötő út keresztezését követően beállítottam magamnak a szokásos Chemical Bros munkák egyikét (bő egy éve nem tudok rájönni, miért kizárólag ennél a prüntyögésnél lehet tartani a nagy sebességet hosszú távon, de legalább nyugtatólag hat az ember idegeire), majd beültem Boti elé, hogy én is tegyek már valamit a haladás érdekében.

Szeged-Ópusztaszer-Csongrád-Szentes-gipszelde

| Címkék: kerékpár túra vonat kerékpárút Szeged Ópusztaszer Csongrád Szentes Csanytelek gipszelde |

Az ember hajlamos idealizáltan tekinteni a kerózásra: napsütés, hátszél, milyen gyorsan és milyen messzire. A gyakorlott olvasó azonban már tudja, hogy ilyesmi kissé ritkásan következik be - helyette az ember a kormányra dőlve billeg a szembeszélben és örül, hogy nincs eső. Vagy, az esőben dől a kormányra és örül, hogy nincs szembeszél. És persze létezik az a változat is, amikor Napocska kidugja orrocskáját és a forró szembeszél mellett már-már nosztalgiával gondolunk arra az esőre. Ilyenkor egyszerűbb hátradőlni, élvezni a tájat, a muzsikát, minimalizálni az alaktényezőnket és nem vergődni mindenféle bágátel numerikus problémákon. Péld'ul: milyen messze, meg még hány óra és miért megyünk ilyen lassan. Azért jöttünk ki, hogy kerózzunk, akinek meg nem elég, hogy 22-24km/h-val csattog a füves pusztában szembeszélnél, az menjen a Tourra és szedjen keratin-epó-tápot. Csupa olyat, amitől nagyobb lesz az izma, mint a feje. Csapatban tekerni kifejezetten érdekes dolog, márcsak a menet közbeni pletykálkodás végett. Határozottan interaktívabb, mint amikor az ember egyedül teker, majd ír belőle egy posztot és végül csodálkozik, hogy ezt valaki el is olvassa. Pl. Kairóból. A csapat összeállítása révén további csoportdinamikai újdonságokat ismerhetünk meg: két ember még könnyen alkalmazkodik egymáshoz (pl. egyik a másikhoz), három fölötti létszám esetében már jönnek olyan problémák, hogy kit rakjunk előre, mikor ki fáradt és már egy megállás-elindulás sem egyszerű. A gyakorlatban így keletkeznek a sok-sok órás "holtidővel" terhelt túrák. És persze minél heterogénebb a géppark, annál nehezebb a kupacot egyben tartani. A hosszadalmas, ámde szükséges felvezető után következzék a Hajni-MÉvi-CsImi társaságában letekert Szeged-Csongrád-Szentes-Vásárhely-Maroslele-Szeged útvonal rövidített változatának bemutatása. header.jpg

Szeged-Dunaföldvár-Székesfehérvár - esőben, szembeszélben, 7 óra alatt

| Címkék: székesfehérvár szeged kerékpár túra eső kerékpárút Soltvadkert Lidérc Dunaföldvár Kiskunmajsa Solt Mezőfalva |

Az idei Szeged-Fehérvár túrát eddig háromszor kellett elhalasztani: mondvacsinált márciusi hófúvás, pünkösdi hidegfront, meg szanaszéjjel dömperezett külső gumik miatt. Amikor hát a péntek délelőtti államvizsga után UBea feltette a kérdést, hogy esőben is tekerek-e majd, a magától értetődő "hát persze!" választ adtam. És ebben a pillanatban a Sors szája mosolyra derült. Precíz ember lévén 11 órakor megnéztem az időképet is, de a felhőképen semmi sem látszódott, a radaron is csak egy kis csomó nődögélt Félegyháza alatt. A masszív szembeszél pedig nem különösebben zavarja a Lidércet.

Nagyobb térképre váltás
12:10-kor értem ki Szegedről fél órás városi mászás után. Odakint már gyanúsabb kezdett lenni a dolog, mert bármerre is néztem, csak gomolyfelhőket láttam.