Leesett az első hó Szegeden!

| Címkék: szeged drift kerékpár fagyi torun csimi |

Mi a közös Szeged és Torun esetében? Mind a kettőt hó borítja. És mi a különbség? Az, hogy Szegeden melegebb van! Nem beszélve arról a szignifikáns különbségről, hogy városunkban nem pusztán szőke bombázók élnek, hanem barnák is!
Tegnap este, amikor Warszawska Centralnán (= föld alá telepített hatvanas évekbeli atombunker, néhány barátságos fradi-újpest bajnoki döntő után) elfoglaltam MÁV-osan fűtetlen antik hálókupémat a D 407-es éjszakai járaton, még nem hittem volna, hogy részesülhetek abban a megtiszteltetésben, hogy Dr. CsImre Úr társaságában kotorhatok a hóban az elkövetkező 24 órában (sőt, a fotókat is Ő készítette!).    

Nicolaus Copernicus eddig számomra a Nap központú világképéről volt nevezetes ("terrae motor - solis caelique strator"), munkát adva később Keplernek, Galileinek és Newtonnak. Azonban volt egy szép gótikus és téglából kirakott, teuton alapítású szülővárosa, amely a középkor során előkelő tagja volt a Hanza-szövetségnek (magas vízállás esetén a tengerjáró hajók idáig is felmerészkedtek, nem beszélve az árumegállító jogról...) is. Idén módomban állt vendégelőadóként részt venni a Nicolaus Copernicus Egyetem nemzetközi hetén - mindenféle skálafüggetlen piacmodellekkel és fertőzésekkel pusztítva az agysejteket :)

Igazából a fenti leírás csupán azért kellett, hogy Iminek betegyem ezt a két villamosos képet. Most, hogy örül, következzék a lényeg:
Csörög a telefon este, hogy menjünk driftelni a téli kikötőhöz. Valami hóféle derengett a délutánról, miszerint a Fasortitok átvétele során, mintha a futár háta mögött valóban fehérség lett volna, de akkor nem tűnt fel, mert a lengyeleknél úgy hozzászoktam ehhez, mint a gyér fűtéshez.
Nosza kicseréltem az elemeket az első fényszóróban, felpumpáltam a kerekeket, majd visszarohantam az átlátszó szemüvegért. Ezt követően óvatos visszaváltás 3-5-be, és kezdetét vette a finom suhanás a Szentháromság hófödte aszfaltján. Amikor nem hallani mást, mint a hó ropogását. Olykor finom fékezgetésekkel tarkítva a tapadás tesztelésére. Erős vonalzó-érzés - a hátsó kerék blokkolása elég jól működik, csak komoly csípőmozgásra kezd el mocorogni a fara. Emellett talán a fordítva (modorosan hátrafelé irányba) felrakott első félaszfalt gumi hatására az első fék most nem tépte ki a kezemből a kormányt (ezt csak később, ellenőrzött körülmények között próbáltam ki, álló helyzetből indulva). Havon és jégen ugyanis alapvetően tilos használni az első féket.

Imivel találkoztunk a szétgyalázott hattyasi átjáróban, elengedtünk két arra járó őzgidát, majd a fagyizó utcájában haladva felmásztunk a gátra. Fényszóró távolsági üzembe kapcsolása után hozzáláttunk az időjárási viszonyoknak megfelelő haladási technika elsajátításához. 2-5, parketta. A téli kikötőnél van egy jókora betonplacc, a nyomokból ítélve nem csak mi jártunk már arra. Itt illik visszaemlékezni azokra a régi szép időkre, amikor Gabesszal és Robival először drifteltünk a befagyott Gyopárosi tó jegén (miután korcsolyások alkalmazásával megbizonyosodtunk a jégpáncél teherbírásáról). Meg persze Cicavirág Orsiról, Anitáról és Bertáról, akik jó 10 évvel később megtanítottak korcsolyázni - immáron bicikli nélkül.

A kilencven fokos elfordulás szakszerű végrehajtásának gyakorlását követően elindultunk az árvízi emlékmű irányába a töltésen. Itt volt némi traktor-nyom, is, illetve rájöttem, hogyan lehet hógolyót szállítani a szarvakon. Amelyek aztán sajnos a Klinikák magasságában leestek. Ellenben képtelenség lett volna ellenállni a lezárt, de még el nem öntött, tehát szűz hóval borított Rakpart csábításának. Eme külső és belső kényszertől (bővebben: Sornette, D. 2006. Endogenous versus Exogenous Origins of Crises. In: Albeverio, S., Jentsch, V., Kantz, H. (eds.): Extreme Events in Nature and Society, Springer) vezérelve végig gurultunk a feszített víztükör mellett. Természetesen csak ama feltevés empirikus igazolását követően, miszerint hógolyóval lehet-e kacsázni egy fagypont közeli vízfolyás felszínén. Lehet.

A Stefánián ért miket a meglepetés: el volt túrva a hó a keróútról (vagy minekhíjjákról). A roppantmód élvezetes időjárási körülmények és a belső elégedettség hatására Imivel meglátogattuk az Acapellát, majd kváziplasztikus halmazállapotban leledző sportszelet-csokiskeksz-vanília fagyimat édes tölcsérből nyalogatván (Iminek is ajánlgattam, nem kért, pedig frankón megálltak rajta a hópelyhek is :D ) sétáltunk át a Lófara-térre, majd megtekintettük a fényárban úszó TLK vonatkozó fejezetét. A táplálék elfogyasztását követően hazafelé vettük az irányt, apró dóm-téri kitérővel (igen, ott is takarítottak!).

Mééég ilyent kérünk!!!!  

Sokaat!!!!  
Ehhez a heroikus poszthoz pedig mi sem illeszkedne jobban, mint a "Land of Hope and Glory" a Turisastól?!

A bejegyzés trackback címe:

https://midnight-rider.blog.hu/api/trackback/id/tr282510120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szegedbicaj 2010.12.12. 10:19:59

Ennyit írni a szépséges, méltóságosan égnek meredő Hattyasi havasokra, hogy...: gát... háh, pff... :)

Én olyan fagyit kértem, ami meleg, de sajnos ilyen nem volt. Sajnos a fagylalt hőfoka nem az utcán uralkodó hőmérséklet inverze, hanem mindig hideg. Így hát kinyújtva a nyelvemet ráesett a jégélmény. ;)

CSI

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.12.12. 11:51:47

@CsImi: na jó, de MICSODA fennséges GÁT a havas róna síkján, mely kimagasodva eltakarja még a felkelő Napot és a dühöngő Tisza is tajtékozva özönlik róla vissza!

esattila 2010.12.12. 15:34:18

Egy másik blog posztjához anno bevéstem, hogy a hóeséses kerékpározáshoz elengedhetetlen a szemüveg. Aztán ezen poszt napjának reggelén a szikrázó napsütés és az időkép.hu által oly sokszor megcsalatva otthon hagytam a szemüveget. Délután 3-kor elkezdett esni a hó. 2 órával később indultam haza és a szél mindig szembefújt.

A "gyári ablaktörlőm" bírta a strapát, a hóesésben kerózni pedig mindig élmény. Látni, hogy a vagány autósok a szélvédő mögött mind a négy kerekükkel hogy meg vannak szeppenve. Pedig ez a nyári záportól csak a halmazállapotában különbözik...

Vegaaa 2010.12.12. 20:36:23

@esattila:
"a hóesésben kerózni pedig mindig élmény. Látni, hogy a vagány autósok a szélvédő mögött mind a négy kerekükkel hogy meg vannak szeppenve."

ma este hazafele énis jót röhögtem magamban. a béketelepi istenhátamögött jöttem a gyönyörüen lefagyott úton. gyakorlott kerósként a közvilágitás segitségét igénybe véve csúszásmentes 25-ös átlagot toltam, mert a bringáról jól látni hogy a forgalom miatt hol nem csillog annyira az aszfalt. az eddig oly bátor és centizgető autósok közül egy sem elözött meg, mivel nem is értek utol:) ez egyébként számomra nagy pozitivum, mert azt jelenti hogy a többség észnél van.

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2010.12.12. 21:08:18

Na végre :)).
El is olvadt már?
Tegnap gyalogosan próbáltam a havat,de miközben ropogott a hó a lábam alatt megláttam a nem nagy tömegeket vonzó fagyizót. Egy kis borzongás után arra gondoltam,hogy te képes lennél valószínűleg megkóstolni.Erre itt van róla a poszt :DD.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.12.14. 13:39:16

@esattila: És mennyivel jobb, mint egy nyári zápor?! Például el sem ázik tőle az ember :) Amíg nem fagy alá, addig nem is csúszik jobban.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.12.14. 13:43:54

@Vegaaa:
A csillogós aszfaltot, na azt én is tudom nem szeretni. Olyankor kellemetlen lehet belefutni egy úthibába.

Autósék eddig elég nyugodtan viselkedtek, eddig szerencsésen nem találkoztam a belsőség.blogon (belsoseg.blog.hu/2010/12/08/minden_napra_uj_gumit) vázolt szituációval össze, amikor a tégi gumi-ABS-4x4-ben vakon bízó sofőr beidétlenkedi magát az árokba.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.12.14. 13:44:54

@tízpercbringa: :)
Szegény Imi pedig megfázott utána. Pedig ha kért volna fagyit, talán...
süti beállítások módosítása