Szeged-Csanád(Cenad)-Makó-Szeged, 100% cinn-cinn

| Címkék: szeged kerékpár túra kerékpárút határátkelő 43 Szőreg Csanád Kiszombor Makó Deszk Klárafalva Cenad |

Sagan, a 10 perc bringa írója vetette fel a múlt heti ásotthalmi határátkelős tekerésünk után egy hármashatár-túra ötletét. 11 éve élek Szegeden, 10 éve túrázok 100km feletti távolságokon és eddig még sosem jutott eszembe egy ilyen kézenfekvő útirány. Az előzetes felderítést tegnap végeztük el szakértő kollégáimmal - Hajnival, CsImivel és Botival. A korábbi túrákhoz képest a géppark sokkal homogénebb: 3 monti, ebből Hajni Peugeotja és az én Cobrítám technikailag megegyezik (megerősített duplafalú felni hátul, 8 sebesség, félterep gumik), CsImi pedig egyébként is szeret mókásan magas fordulatszámon tekerni. 


Nagyobb térképre váltás

A tervek szerint Botit Kiszomboron szedjük fel, addig pedig többféle útvonalon is eljuthatunk:  
1. Szeged-Szőreg-Kübekháza-régi határ menti út-Kiszombor. Konfliktuskerülő, elmélyülésre vágyó kollégák figyelmébe ajánljuk, bár a szőregi biciGliútnak nevezett ocsmányság átadása nem vagyok hajlandó erre menni. 
2. Szeged-Szőreg-Deszk-Klárafalva-régi határ menti út-Kiszombor. Aki szeret füvesített kerékpárúton tekerni az aszfalt alól kibújó növénykéket kerülgetve, majd szembesülni a polgármesterek pitiánerségével, azoknak ajánlott útvonal. Szőregtől Deszkig a növényzet minden erejével rágja-majszolja az aszfaltot, Cobríta úgy pattog, mint a bakkecske, eső után éjszaka kifejezetten bájos, mert még max fényerőnél is ugyanolyan sötét az út, ergo nem tudod, hogy épp miért pattogsz - de legalább elvakítanak a fejmagasságban elhúzó autók fényszórói is. A Metallicát idézve "Darkness imprisoning me / All that I see / Absolute horror".
3. Szeged-Szőreg-Deszk-Klárafalva-Kiszombor. Az érvényben lévő táblázás szerint ez meg tilos. Azért, mert a korábbi forgalom most az M43-as autópályán halad. Teccik érteni.
Szegedről kifelé a Belvárosi híd - Derkovits fasoron egész jól összerázódott a banda, de még látványosan igényelte mindenki a 3-6-os fokozatot. Deszken ittunk a kék kútnál, onnantól viszont kezdtünk szétnyúlni, Imi ment elől, Hajni kezdett elcsúszni. Ideje volt módosítani az eddigi stratégián. Ahol a piti politikusok miatt most már jó sok éve Klárafalva előtt jó kilométerrel elfogy a kerékpárút, Hajni kapott egy Sport szelet, Imi evett szendvicset.

Hajnit betettem előre, CsImi beállt mögé, én felkaptam egy kukásmellényt, majd az Asszony bevágta a sebváltóját 3-8-ba és elkezdett darálni. A dalmát 8-as főút és az isztriai asszonybosszantó terroir után gyereknapi matiné volt a 43 a maga nevetséges kis forgalmával. Az aszfalt meg egész jónak tekinthető - a hazai viszonyokhoz képest. Kicsit még lejtett is talán az út, minden esetre CsImi órája szerint szorosan egymás mögött haladva úgy 30-31km/h-val vonatoztunk.

Kiszombor határában Boti beállt elénk, majd megálltunk a falu középen lévő bolt előtt kajálni egyet. Hajni kapott még 3 sportszeletet és 1 db rizses csokit a kerós gatyám zsebéből (ezt még Szegedről hoztam, a MÉvi Selectionből), én pedig hozzáláttam 5 deka párizsi 2 zsemlével történő elfogyasztásához. A takarmányozás befejeztével elindultunk a román határ irányába. A 43-as főúttól a román határig vezet egy keróút, hol jobb, hol rosszabb állapotban. Boti elmondása szerint az egész miskulancia bele akar csúszni a csatornába, így nem győzik cölöpözni az oldalát. Az aszfaltot lefedő lévő szénát mondjuk ez sem magyarázza. A határon vizuálisan ellenőrizték a személyiket, majd következett a felismerés: a határ túlsó oldalán ismét jobb aszfaltot találunk, mint az innensőn.Ezt lassan "aszfalt-turizmusnak" is hívhatjuk :P . Hajni ismét megfürgült, és beült a menet elejére, melynek eredményeképpen a kellemes oldal-hátszélben a váltót ismét át lehetett állítani a gazdaságos 3-8-as fokozatba. 8km-t kell tekerni a határtól Csanádig egy búzaföldön keresztül. A fás szárú növények száma nullához közelít. Nekem tetszik a körbe-körbe horizont, de a többiek kevésbé voltak lelkesek. Csanád határában Hajni megállt inni és orrot fújni, majd elhaladtunk két tehín és egy lila busz mellett.
A faluba beérve Hajni kapott egy elismerő füttyentést az arra kerózó népelemektől, majd kicsivel később is integettek nekünk a népek - kedves emberek, no :D . És még gólyák is fészkelnek az oszlopok tetején. Az utak pedig fantasztikusak. Kimentünk a vasútállomáshoz. Füvesített pálya:
Fénykép0743.jpgBár egyes menetrendek szerint errefelé már semmi sem jár, a fényes sínkorona nem erre utalt. Mint kiderült, a Regiotrans vasúttársaság járat erre vonatokat, 7:05 és 16:40-kor indul Temesvárra innen a franciáktól beszerzett dízeles motorvonat. Füvesített vasúti pályáért mondjuk nekünk se kell a szomszédba menni, Kiszombornál  láthatjuk a zsúrlósított 121-es vasútvonalat (60-as pályasebességgel és 40-es lassújelekkel):
Fénykép0747.jpgEz sem azért zöld, mert ekófrendli. Visszatérve Csanádra (Cenad, Őscsanád, Nagycsanád), a kollektív emlékezet és a wiki szerint is ez a település volt az államalapításkor Csanád megye székhelye, püspöki központ,  sőt az itteni székesegyházban avatták szentté Gellértet. A püspöki központ csak az 1700-as években költözött el innen.
Az út mentén láttunk rozsdásodó közkutakat, pénzváltót, nyitva tartó boltot, de vizünk fogytával inkább visszafordultunk - a felderítés sikerrel zárult, az út frankó, ellenben én még abszolúte nem tanultam meg a leendő körtúra útvonalát (mondjuk Boti járt már Nagyszentmiklóson, onnan meg csak jobbra kell fordulni). Visszafelé Imi ment elől, majd Hajni ült be elé, de a szél elég rossz irányból fújt - melynek hatására a végére már engem ültette be maguk elé. Idén korán jön a karácsony :D . A határ előtti benzinkútnál megálltunk, Hajni ivott, CsImi sikertelenül próbált vizet gyűjteni, Botival napoztunk. A határon felettébb érdekesen jutottunk át. Visszafelé ugyanis a román oldalon hiányoznak a dobozok (odafelé még a magyar oldalon volt ez a helyzet), a magyar oldalon pedig stop and go jelleggel zajlott a beléptetés a schengeni övezetbe - Röszke után örül az ember, ha ilyesmit tapasztal. Miután nincsenek tevék a felmenőim között, be kellett menni Kiszombor első kútjáig, hogy benedvesítsem az orromat. 


Nagyobb térképre váltás

Ezt követően ismét a békésen enyészedő keróúton gurultunk a 43-asig. Hogy az ottani repedezett betonon mászva nosztalgiával gondoljuk vissza az iménti aszfaltra.

A hídon már végre tudtunk haladni, majd Boti elvezetett minket a makói Hagymaúsztatóhoz (bele se merünk gondolni abba, hogy mi lenne, ha Makón hagyma helyett gombát termelnének). Mi itt megálltunk csobbantani és szaunni fél 7-ig, így következzék egy kis zenei aláfestés, amit még véletlenül sem mernének betenni egy ilyen populáris helyen (ha valaki azt hiszi, hogy nincs reménytelebb favágó munka a strandos bulizós hangosbemondózásnál, akkor azt még nem öltöztették be 50000 fokban Patriknak Hagymanónak :D :D ).


Makóról kijárás közben tűnt fel Iminek, hogy nem úgy működik a váltója, ahogy azt ő elképzelte. Legnagyobb örömömre mindezt egy népes család előzése közben, a menet élén haladva szűrte le, így a végén nekem már igencsak sietőssé vált a dolgom. Kiszomboron útbaejtettük hát Botit, aki a gyors szervízt követően csatlakozott a kis csapathoz. A zombori megállás vége felé Hajniak már eléggé helyben pörgött a lába, ami csupa jó dolgot sejtetett a jövőre nézve. Eme sejtésem helyesnek bizonyult: hazáig 26 km volt hátra, lassújelekkel, híddal, lámpával, kordonnal és gyalogossal megtűzdelve, ennek ellenére Hajnival az élen egy óra alatt lezúztuk a távot 3-7/8 fokozatban. Kérésének megfelelően nem az áltam útközben dúdolgatott Dokuro Chan openinget teszem be, és nem is a "Hajnalka - Hajnalka felpörgött a lába / rálépett - rálépett - rálépett a gázra / Gábor bácsi, ne állj mellé be / huncut a Hajni, még gyorsabban megy" Mókuska átköltést. És a Kisegeret se. Szóval jöjjön a Heavy Metal Thunder - mindjárt egy 2007-es és egy 1989-es változatban is, mert mégis csak ő az Asszony:

Azt hiszem, még sosem tettem meg ilyen gyorsan a Klárafalva-Deszk-Szőreg távot, pedig közben még megálltunk a deszki kútnál is inni. Próbáltam fotózni szemben a lemenő Nappal, sajnos csak ez a kép lett  értékelhető:
Fénykép0756.jpg

Az oszlopok görbülete és a tér egyéb torzulásai megfelelően érzékeltetik a működő térhajtómű univerzumra gyakorolt hatását :) . Deszk után a rozoga hídnál sikeresen leelőztünk egy másik menetoszlopot. Legközelebb Szőregen álltunk meg itatás-orrfújás céljából, de egyfől indultunk is tovább padlógázzal, végig a városon. Este kilenckor szépen le is tettük a paripákat a pletykapad mellé, majd Imitől kaptam kenyért.  

A bejegyzés trackback címe:

https://midnight-rider.blog.hu/api/trackback/id/tr435363194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.