Szeged-Mártély-Mindszent-Baks-Ópusztaszer-Szeged

| Címkék: szeged kerékpár gát komp ópusztaszer sándorfalva mártély mindszent baks |

Mi a teendő 20-30km/h-s északnyugati szél esetén? Nem kertelek: kerózni KELL. Egy éve felvonatoztam Kistelekig és úgy fúvattam le magam. Most gondoltam, megpróbálom széllel szemben, á la hegy-szimulátorban. A Nap is kellemesen sütött, pitymákol a zsendice, szóval előástam a szemüveget és elindultam kifelé a Cobrítával a 47-esen. A járműválasztás okaként a betervezett gáti szakaszt és az indulás előtt elfogyasztott kínai csilis csirkét tudnám felhozni. Meg azt, hogy el ne punnyadjak már itten azon a könnyű bicajon.
A 47-en épp most jelölik ki a kerót nyomvonalát az M43-as dupla körforgalomnál. Zseniális - épp a lehajtó tövébe és még véletlenül sem át alatta, vagy egyéb civilizált megoldás, lásd kishomoki vagy szolnoki kerós aluljárókat. Hogyan rontsunk el egy eddig problémamentes útvonalat :P Itt még oldalról cibálta a szél a technikát, tehát barátságos 20km/h-val zötyögött a szekér. A híd után pedig ráfordultam a gátra Mártély felé. Igazából ezt a gátat nappali fényben még nem is láttam, csak ama Ember a gáton túrák során. Így most érdekes volt a látvány. Egyfelől, hogy relatíve milyen hosszan le van aszfaltozva (éjjel pont, hogy rövidnek tűnt), majd utána, hogy milyen rövid volt az a szakasz, ahol ősszel kíméletlenül belepluttyantunk a sárba. Ehhez képest utána szépen finoman kanyarog a gát egészen Mártélyig. Az ártéri erdő kellően moderálta a szelet, de azért annyira még sem, hogy 16km/h-nál gyorsabban lehessen menni. Az itteni holtág állítólag csodálatos. Anno az első túrát mindig ide tervezgettük nyárra a haverokkal, de végül sose jutottunk el ide (bezzeg a Tisza-tó :) ). Így a gátról nem látszik túl sok minden, konkrétan olykor megcsillan valami víz a fák mögött, de az egész abszolúte monoton, amit a kanyargó gát látványa csak fokoz. 

Szeged-Mártély-Mindszent-Baks-Ópusztaszer-Szeged nagyobb térképen való megjelenítése
Mártélynál elértem a még mindig jó állapotban lévő kerékpárutat. Bámulatos, de ezt - itthon szokatlan módon - karban is tartják. Ezt onnan tudom, hogy egy éve még meg volt süppedve a mezei szakaszon keresztbe egy gázvezeték fölött (egy nagy bumszli-tetejű oszlop van mellette, rajta, hogy "gáz"), és ezt pl szintben kijavították. Itt már bevállaltam egy kis sétálást, mert 23km-t tekertem, a szél is szembe fújt, meg a hátam is fájt. 
Mindszentnél a folyton folyó kút a faluközpontot jelentő háromszög alakú elágazás előtt található. Mintha korábban kicsit melegebb lett volna, de az íze továbbra is remek! Ezt követően elgurultam a "Gyümi" fedőnévre hallgató vendéglátóipari egység előtt (itt lakik a sósmogyoró!), hogy elérjem a kompot. Bevallom, eredetileg Csongrádig akartam tekerni, de Szegedről 15:00-kor jutottam ki, és már 17:00 volt, 16km/h átlaggal másztam, tehát minden arra utalt, hogy sötétedés előtt csak akkor érek haza, ha most megfordulok. Annyira nem esett nehezemre.
A baksi komppal millió egy éve mentem utoljára, Szeged és Szarvas között használva azt. Ez egy olyan jármű, amit a folyó sodrása hajt. Azaz: cucc rágurul a teknőre, amit két állítható hosszúságú zsineg köt a folyón keresztbe átvezetett madzaghoz. Így aztán, ha van kellő sodrás, a teknőt elég sodrásra ék alakban beforgatni, és emberi erővel ellökni a parttól. Aztán a Tisza szépen áttolja. Zseniális, és erre rá lehet tenni sok-sok tonnát. Ezúttal az urak nem nyomták el a "majd csak akkor fizessen, ha elértük a folyó felét" szöveget, csak azt, hogy fizessek annyit, amennyi jólesik. Vagy 90 Ft-ot. Miután épp annyi volt a bal kezemben, annyit kaptak. Azt hiszem, nem véletlen, hogy korábban már találkoztam az itt kompot üzemeltető cég nevével a csődfigyelő adatbázisokban... Pedig bizonyára kevesebb ráfordítással üzemelnek, mint a motoros önjáró tápéi, vagy a hajóval egybeépített paksi komp.
Baksig az út erősen rusztikus. Mondhatni térköves. Amennyiben az aszfalt alól jócskán kikandikáló macskakő belefér a definícióba. A szél valamiért továbbra is szemből fújt, pedig én már Nap felé voltam fordítva. Ezek szerint mégsem annyira északi az a szél... Hát, a konkrét időpontban frankón észak-nyugatiba konyult, de legalább nem déli. Baks után végre be tudtam kapcsolni a 3-6-os, sőt a 3-7-es fokozatot is. És ahogy közelítettem Ópusztaszer felé, úgy gyorsult a szekér. Ilyenkor persze már nehéz az izmoknak is alkalmazkodni a megnövelt sebességhez, elvégre 40km-t tettem meg 17km/h átlaggal 3-5-ben. Ópusztaszernél azonban elszabadult a pokol. Muhaha. Köszönhetően a végre hátulról kapott szélnek, a sebességem elérte a 38km/h-t, majd araszolt tovább felfele. Emberbaráti okok miatt így eltekintettem a mellettem futó, gyalogosokkal kellően megszórt keróút használatát, miután igyekeztem minél alaposabban kiaknázni a 28km/h-val simogató szellőcskét. Mondtam már, milyen kellemesen zümmögő hangja van a félterep guminak ilyen tempónál? Meglehetően gyorsan hajtottam át a településen, majd fordultam Sándorfalva irányába. A kanyar után vesztettem egy kis szelet, egyfelől az erdő, másfelől a 6 óra helyett 5 órási irányba fordult szél miatt. De a 34km/h így is megmaradt, egészen Sanyifalváig. 10 km megtétele után a kanyar végében látszódott egy sárga színű ház, már-már kezdtem elszontyolódni, hogy na nehogy már, de aztán leesett, hogy a falu 16km-re van, tehát még 2*3 km a dáridó (azért 2*3km, mert az ős időkben 3km-re laktunk a gimitől, és később is megmaradt ez a rutin a távolságok felbontására - mégis csak 8 évig járkáltam oda...). Aztán belefutottam egy rendőrségi ellenőrzésbe is: a szemből lassan elguruló rendőrautóból vizuálisan észlelték sárgás árnyalatomat és talán a lámpáimat is. De a sebességkülönbség miatt tuti nem látták pl a Petitől kapott piros szívecskés fényvisszaverő matricámat. Pedig naggyon szexi (és megfelel a hátsó prizmára vonatkozó köhém-rendeletnek XD ).
Sanyifalván ért a sokk: elromlott az általam eddig (MINDIG!!) használt kút! Szóval, ezentúl a település Ópusztaszer-felőli végénél kell megállni inni. Maga az úttest egyébként figyelemre méltó módon ki volt javítva. Mármint önmagához képest. Andor nem is olyan régen írta, hogy kritikán aluli a szakasz, ezt nem túlzottan értettem. 
Aztán kiértem a Sanyifalva és Szeged között húzódó ún. "Sötét vidékre". Itt ugyanis gondos kezek hanglemeznyi barázdát gyémántcsiszoltak épp az én sávom szélébe. Szóval vagy megyek sávközépen (folyamatosan hátrabandzsítva), vagy feletetem a külső gumit az úttal. A Cobríta mondjuk erősen érzéketlen az efféle modortalanságokra, de versenykeróval, virsligumin erősen anyáztam-tanyáztam volna. Más kérdés, hogy összesen két autó ért utol és előzött le Szegedig. Tehát a sáv közepén mentem, továbbra is parkettázva. A sötét vidék ezúttal egész kellemesre sikerült, az M43 kifejezetten feldobja ezt a pocsék szakaszt. A bringaútra persze nincs rávezetés, hanem rá kell teleportálódni. Kevesebbért is osztottunk már Talicskányi Lepke érdemrendet. 
Összességében tehát kerek egy óra alatt le lehetett zavarni ezt a 30km-s távot. Persze mehettem volna a vasárnap zajló bringapóló táborba is, de egyfelől vasárnap én nem kelek fel 11 óra előtt, illetve én játszani szeretek - azok meg sportolni. Szóval a technikai edzés (meg úgy bármilyen EDZÉS :PPPPP) és a "nézzük, hogyan játszanak mások a pályán, aztán 15 percre talán mi is felmehetünk" dolgokhoz nem volt kedvem. Főleg ilyen csodás szél mellett...            

A bejegyzés trackback címe:

https://midnight-rider.blog.hu/api/trackback/id/tr842818547

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szegedbicaj 2011.04.12. 10:13:33

Hol fotóillusztráció? Értem én, hogy fújt a szél, nadehát... :P Különösen a teleportálás érdekelt volna. :)

CSI

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.04.12. 15:45:19

@CsImi: Nos, a fotógép az otthon maradt a laptop mellett. Sőt, szemüvegért is menet közben ugrottam be a Karra (épp volt az asztalomon egy bontatlan példány :) ). Igazából túl sok fotóznivaló nem lett volna, mert amikor széllel szembe mentem, akkor azért nem álltam volna meg, mert felborulok, hátszélnél meg teljes mértékben azon voltam, hogy tapossam azt a pedált. Szóval ez most csak ilyen verbálisra sikeredett. De az új posztnál van sok kép is :D

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.04.12. 15:46:17

@Vegaaa: Hát, öööö egyszer már csináltam ilyet a BAM kapcsán, de inkább nem. Kimeríti a rendszeresség és módszeresség kategóriáját :)

Digital 2012.05.23. 06:47:08

Hali!

Szegedről Mártélyra a 47-es úton nem veszélyes tekerni? Szombaton mennék Mártélyra, de szerintem a töltésen fogok az algyői hídig menni.

Üdv:
Digital

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2012.05.23. 08:56:37

@Digital: Szia! Nem mondanám, hogy veszélyesebb, mint mondjuk a Petőfi Sándor sugárút kerékpárútja. Azonban köztes megoldásként tudom ajánlani az algyői ipari utakat: remek aszfalt, nulla forgalom, leírás és térkép itt: midnight-rider.blog.hu/2010/10/20/biciklivel_a_47_esen_szeged_es_oroshaza_kozott
Csak azért, mert a töltés eléggé rázós útvonal.
üdv: sirdavegd

taaaaa 2012.08.15. 11:52:59

Sziasztok, én országútival nyomom, elsősorban az algyői ipari utakon, de most úgy néz ki, Mártélyra megyünk majd két hagyományos trekkingel. Az utat a töltésen terveztük megtenni (az algyi hídtól mindenképp), így kérdezném a már több utat megjárt túrázó(k)tól, hogy mégis milyen minőségű ez a töltés mennyire alkalmas kerékpározásra - mondjuk valamelyik szegedi burkolatlan töltéssel (tápéi vagy körtöltés, ezeket ismerem) összehasonlítva.

A másik kérdésem az lenne, érdemes-e menni komppal (Tápé) és a másik oldalon a töltésen kerekezni? Állítólag szép arra a táj... Esetleg tudja valami, hogy arrafelé milyen a töltés?

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2012.08.15. 13:19:50

@taaaaa:
Szia! Algyőig egyszerűbb elmenni az ipari utakon, majd Algyőből rámenni a 47-es hídra, majd a híd után egyből balra fordulva rámenni a töltésre. Onnantól egy jó szakaszon aszfaltozott út van, amiből egész jó minőségű földút van Mártélyig. Annyi még, hogy menet közben lesz egy aszfalt út, amit érintetek egy körforgalomszerű képződménnyel. Na, arra ne menjetek rá, mert bevisz Vásárhelyre. Trekkel meg montival simán járható a töltés egyébként egészen fel Csongrádig a Tisza mindkét oldalán. Az Ember a gáton túrán láttam már országútis népeket is, de az mondjuk valóban rázós élmény lehet :)
Tápé fele is lehet menni, kicsit nagy kerülő. A Tisza keleti oldalán lévő töltés minőségét nem ismerem a komp és a 47-es híd között. Azt tudom, hogy Nagyfa után aszfaltos lesz. Ha mindenképpen a keleti oldalon akartok tekerni, akkor szerencsésebb lehet ezt megnézni: midnight-rider.blog.hu/2011/02/07/liderccel_makora

taaaaa 2012.08.15. 13:28:56

@sirdavegd: Köszi, ezek igazán hasznos infók!

Ja, amúgy jó a blog, már várom a következő sztorit :)

ÜDV.
süti beállítások módosítása