Biciklivel az Ásotthalom - Bački Vinogradi és Gyála - Tiszasziget határátkelőkön

| Címkék: szeged kerékpár túra határ kerékpárút gát ásotthalom Szerbia Vajdaság királyhalom Mórahalom Tiszasziget bácsszőlős 55-ös Törökkanizsa Kispiac Gyála |

Miután már lassan egy hónapja torony magasan vezetettek az "ásotthalom" és "határátkelő" szavak a blog keresési statisztikáiban, gondoltunk egyet a Hölggyekkel és Urakkal és letekertünk 100km-t a nyájas olvasói igények kielégítése végett. Következzék hát a blog történetében első mindenki megokosodására született közszolgálati poszt.

Nagyobb térképre váltás

Az ásotthalmi-bácsszőlősi/királyhalmi (szóval ez: Bački Vinogradi és nem ez) határátkelő megnyitását május 16-án írta meg az internet, létrehozván ezzel egy tökéletes kerózós utat. Állításom az alábbi indoklással támaszható alá: Szeged (ööö M5 autópálya) és Mórahalom között található a megye egyetlen jó minőségű kerékpárútja, Mórahalmon van egy nagyszerű kék kút, onnantól a határig pedig egy jó aszfalttal ellátott kis forgalmú országutat találunk, a határ túloldalán pedig minőségi aszfalt amerre a szem ellát, Bácsszőlősön (nem érdekel, akkor is így hívom) a vasútállomás után kapásból két pékség, és pénzváltó található. Majd hibátlan aszfalt egészen Gyáláig, ami a térképre pillantva nem kis teljesítmény. Főleg, ami utána fogadja az ember az ajrópa unióban.

Származási hely: Bácsszőlős_Gyála_kör

Botival reggel 9-kor találkoztunk a Kaméleonnál, 5 perccel később befutott az alkatrészfelhőbe burkolózó Gergő is (Robi elaludt :( :( ), majd az 55-ös és az elkerülő találkozásánál felszedtük Évit. Ezt követően elvergődtünk a Hungaroton által szponzorált (szénné mart) 55-ösön az autópályáig, majd egy beláthatatlan kanyarban balra fordulván fellibbentünk a bicikliútra. Miután tegnap Hajnival Röszke-Mórahalom irányában jöttünk erre, nem árt szólnom, hogy a bicajút domaszéki szakaszán jobb kéz felől látható egy jó nagy tábla (előtte árok), az mutatja meg, merre megy a régi kisvasút nyomán haladó földút. Ezen a földúton fel lehet tekerni egészen Szentmihályig, kicsit homokos (az 5-ös után meg tócsás), de jó móka - az M5 fölött saját kis felüljárója is van). Tegnap a keróúton apuka és pici fia is szembejött krosszmotorral (bárhogyan forgatom a kresszet, az a köbcenti sehogy se fér bele), ez úton is áldjuk a hatalmas eszükért őket.

Mórahalmon egy omega manőverrel megkíséreltem elkerülni a belterületi ocsmányságot (Lidérccel vagyok, az meg nem bírja a múrvát), de nem jött össze. Második nekifutásra csak sikerült kikötni a széksóstói tanyasi út, a röszkei út és a bácsszőlősi út találkozásánál, ahol kút is akad. Itt töltsünk meg mindent, mert a legközelebbi kút Tiszasziget után lesz, vagy Palicson, de oda most nem megyünk. Ezzel végezvén elindultunk a fent látható úton a határátkelő irányába.

Gyönyörű pipacsos rétek, szőlő, barack és még lányok is vannak, mint a képen látható. Az aszfalt pedig lehetővé teszi a gazdaságos 28km/h-val történő haladást. Az út bal oldalán (a fenti feletti képen balra, a fenti képen jobbra) a vezetékek azért vannak annyival bejjebb, mert arra futott a régi kisvasút (kisvasút wherever you are). Kiadós tekerés után érkezünk meg a határhoz. Kalandvágyó kedvűek (és akik tankkal egybeépített kerékpárt tartanak a spájzban) elgurulhatnak Mórhalomról Ásotthalomra a fásított bicikliúton, majd onnan is lejöhetnek a mesebeli erdőn keresztül (utóbbi miatt megéri).

Származási hely: Asotthalom_Morahalom

Mi viszont balra fordulván még tekertünk kb. 2km-t, és átléptük a határt. Napszemüveget illik ilyenkor levenni, hogy a rend őrei összehasonlíthassák 14 éves önmagunkat a 29 évessel és megállapíthassák, hogy valakin még az idő sem segít.

Származási hely: Bácsszőlős_Gyála_kör

A határ után kövessük a "Horgos" táblát, ennek segítségével átmegyünk az autópálya fölött egy felüljárón, majd a vasúton és eljutunk a vasútállomásra. Miután alig 20 perc volt hátra a Szegedre tartó vonat késve érkezéséig, a csapat türelmesen megvárta a Metrovagonmas RA-2 sínbuszának be és kijárását.

Ezt követően az állomás épülete mögött találtunk az út mentén két pékséget (pekara), vasárnap lévén már zárva, de Évinek sikerült pénzt váltania. A falu közepén épp kirakodóvásár volt, árusító sátrak az út két szélén, emberek középen, gyerekkörhinta, a forgalom meg türelmesen átfért.

A főutat elérvén forduljunk jobbra, ha Palics (kút) és Szabadka felé szeretnénk menni, vagy forduljunk balra, amennyiben Horgos, Kispiac, Magyar/Törökkanizsa a célunk. Miután Botival előző este ezt a túrát egy eszement száguldásként definiáltuk, így balra fordultunk. Kicsivel később ezért nem árt jobbra fordulni Kispiac irányába.
Ez egy meglehetősen hosszúkás település, olykor nehéz eldönteni, hogy most tanyás vidéken vagyunk-e, de később találunk magtárat és fenyőfásított főutcát is.

Származási hely: Bácsszőlős_Gyála_kör

Innentől követni kell az utat Magyarkanizsáig. Kút nincs. Fa nincs. Látvány és aszfalt van. Képek következnek.

Mint feltűnt, Kispiacon becsatlakozunk a standard Palics-Magyarkanizsa-Gyála útvonalra. Hagyományosan mi a törökkanizsai főtéren szoktunk megállni pihenni, itt Évi ismét összefutott Tacsival (Tacsi 1 és 2). Heverésztünk az árnyékban, míg Évi levezette a Pitagorasz-tételt és megtöltötte a kulacsokat a vendéglátó ipari egység erre hivatott részében.

Kanizsa után Évi begyújtotta a rakétákat és a menet elejére álván demonstrálta, hogy az április CM óta megtett ~1000km alatt úgy kicombosodott, mint a mocsári szúnyog. Viccesen nézett ki az Enterprise a Breki felvezetésével, 28km/h-nál. Vikinggel mi csak a Gyála előtti buckásban jutottunk szóhoz, amikor a jó aszfalttól búcsúzásképpen 44-ig húzattuk ki, gépeink határát feszegetve. A határon gyorsan át is slisszoltunk, Botit ellenben tárlatvezetésre kérték fel az Enterprise csomagtérben (kb.: "ezek Gábor vackai, amott Évi vackai, Viking vackai ... az a két dolog a sarokban ott az enyém"). Szerencsére nem voltak régészkedő kedvükben a határ egyiptológus őrei, így mehettünk is tovább. Magyarlandon ilyen út fogadott minket:

Származási hely: Bácsszőlős_Gyála_kör

Ez az építési törmelék a biciGliút, egyelőre aszfalt nélkül:

Szóval ma még az országúton kell Space Invaderst megszégyenítően kerülgetni a kátyukat, de egy szebb jövőben megtehetjük majd ugyanezt az európai adófizetők pénzéből épülő kerékpárúton is. Vikingünk meghívásának eleget téve öles léptekkel haladtunk a szőregi Paradicsom pizzéria irányába, amit már a határon felhívtunk három magyaros pizza mögrendelése végett. A pizza jó is lett, ezzel szemben az oda vezető út pokoli szándékkal lett kikövezve. Még sosem jártam az átépítés és a kerékpáros közlekedés mérnökök általi szembeköpése óta, elemző bemutatás helyett inkább következzék egy rövid leírás a bikáról és a tehínről:

"A szarvasmarha (Bos primigenius vagy Bos taurus) párosujjú patás állat, kérődző. Háziasított alakja a házi szarvasmarha vagy házimarha, amely a ma már kihalt őstuloktól (Bos primigenius primigenius és Bos primigenius namadicus) származik. A házi szarvasmarhák genetikai állományuk alapján két alfajba sorolhatók, az Ázsia nagy területén elterjedt úgynevezett "brahman" típusnak vagy zebunak vállpúpja van (Bos primigenius indicus), míg a világ többi részén a púp nélküli közönséges szarvasmarha (Bos primigenius taurus) a megszokott. A házi szarvasmarhát korábban az őstuloktól eltérő külön fajnak tartották (Bos taurus)." (forrás)

Értelmes embereknek továbbra is a Tiszasziget utáni balra fordulást és a gáton történő bejutást ajánlom.
A fenti útvonal a gyakorlatban is jelesre vizsgázott, masszív száguldásra vágytunk és meg is valósult (3 és fél óra tekeréssel) - következzék hát a muzsika a végére: