Szeged-Kiskunhalas-Kalocsa-Paks-Cece-Sárbogárd-(Székesfehérvár)

| Címkék: székesfehérvár szeged kerékpár túra kecel kalocsa paks kiskunhalas komp sárbogárd szembeszél bordány üllés cece |

193,5km; tekerési idő: 8:52; 3:00-15:00; átlag: 21,6km/h
Tudjátok mennyi a különbség a 20-60km-es iskolakörözések és a 120km-nél hosszabb tekerések között? Hát, mint a Metallica Batteryje (szigorúan a szimfonikus albumról) és a Some Kind of Mostere esetében.
Battery (S&M):

Some Kind of Moster (St Anger):

Tehát nem csak az, hogy az egyiket Michael Kamen vezényelte, a másikon pedig már Robert Trujillo a basszusgitáros. Ha arra gondoltok, hogy az utóbbinál Lars kukafedeleken játszott, na akkor jó helyen jártok :D
A 180km közeli túránál egyszerűen arról van szó, hogy hajnalban szépen ráülsz arra a bicajra és jó 12 órán át nem száll le róla. A mostani alkalommal a cél Székesfehérvár volt a már kétszer bejárt Szeged-Kiskunhalas-Kalocsa (először Robival, másodjára Lacival), valamint az n-szer bejárt Kalocsa-Paks-Cece-Szabadbatyján-Székesfehérvár (először a Vas Paripával, először Cobrítával) összekapcsolásával. Együttesen olyan 220km, azaz több, mint az eddigi rekorder Szeged-Komádi távolság. Más kérdés, hogy végül "csak" Sárbogárdig jutottam, ami csak azért nem hurkaság, mert a 188km táv első 60km-én a hideg eső, a maradékon pedig a masszív szembeszél büntetett. Node, csak szép sorban.


Nagyobb térképre váltás

3:00-kor ugrottam ki az ágyból péntek hajnalban, összességében 3 óra alvást (1 rem fázist) követően. Húsz perc múlva már a nagykörúton szívtam a fogam, hogy talán mégis csak nem ártotta volna egy pulóvert is venni, mert roppant hideg volt egy pólóban és kerósgatyában. De a Bakay Nándoron már szépen elértem az üzemi hőfokot, így onnantól fel se merült az ötlet. Dorozsma felé megálltam egy gyors pumpálás erejéig a MOL kútnál. A hajnali órákra tekintettel szépen lehetett kint menni az úton mindenütt: Kiskunhalasig összesen 6 gépjármű előzött le. Lakott területen belül a Lidércről visszahozott kisebbik lámpámat használtam (Author 1 led+4db AAA elem), Dorozsma után pedig az országúti fényszóróval nyomultam - utóbbit tekintettel a szórványosan elinduló forgalomra párszor át kellett nyomni tompítottra. Mindazonáltal hasznos volt, mert legalább egy szuicid macsekot sikerült visszaterelnem a rendeltetési helyére. Az úttest minősége ezen a szakaszon továbbra is remeknek mondható, szokás szerint Bordányig kellett hozzászokni az ingerszegény környezethez. Ez a vidék valahogy nappal is pont ugyanolyan egyhangú, mint így éjjel. Miután a cél pont, hogy nem a maximális elérhető sebesség produkálása, ezért Bordányon ráhúzódtam a kerós járdára, visszavéve a korábban szépen muzsikáló 26-27km/h-s tempóból, meg a 3-7-ból. A két település között pár éve átadtak egy átadás után azonnal rohadó keróutat. Nos jelentem, valami csoda folytán az aszfalt alól előbukkanó fűcsomóknak-buckáknak nyoma sincs, az aszfalt Cobríta-mértékkel sima. Sőt, még "kismotorral behajtani tilos" táblára is futotta. Üllés határában aztán megálltam a sportszelet-víz-térkép-orrfújás rituálé végett. Ekkorra már erősen szürkült a táj, bár makacs felhők uralták az eget. Az időkép aznapra esőt jelzett a Kiskunságra, így igyekezni kellett - addig szórványos szitáláson kívül mást nem igazán tapasztaltam. Üllésen ellenben felfedeztem egy erősen triviális helyen lévő kutat: pont a falu közepén egy jókora kanyar után. Hogy ezt mi máskor miért nem láttuk meg?! 
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
Irány a "Vadvidék"! Ennél jobb jelzőt nem tudnék az Üllés utáni második kanyart (jókora fehér épület) követő, Kiskunhalasig tartó szakaszra. Az út átlagosan északnyugatnak halad, de minél több kanyarral. Hagyományos mezőgazdasági kultúrtáj váltakozik itt ligetes-fás erdőkkel és az elmaradhatatlan dombokkal. Az úttest minősége a hazai standard szerinti kicsit foltos. Az eső itt már vígan szitált, így a kormányra feküdve egyfelől kibújtam a szembeszél alól, másfelől a nedves úton kisebb a súrlódás.
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
Halasnál első utam a Tecsóhoz vitt. Egyfelől, mert a fülhallgatóm átment monoba, másfelől az élelmiszer ellátmányom 5 sport szeletre korlátozódott. Továbbá kulturált illemhely végett. Végül is 6:02-től 6:30-ig szöszmötöltem, mire ismét elindultam. Továbbra is hűvös volt, ellenben már 60km van mögöttem :)
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
A településen egyébként próbálkoztak kerékpárút építéssel - szerencsére csak kevés ilyen borzalmat sikerült összehozniuk, így pár száz métert leszámítva továbbra is az úton lehetett menni.
Volt még egy sajátos, "kerékpárral a körforgalomba behajtani tilos" megoldás is, amit egyszerűen nem lehetett komolyan venni (előtte utána menj az úton, csak a gyűrű körül bingaút - nooormálisak ezek?!).
A városka után Kecelig az út szélső métere valamiféle lépcsőfok az útalap és a kopóréteg között. Az archaikus aszfalt közül mosolygó jókora fehér köveket csak így tudtam értelmezni. Szerencsére a forgalom továbbra is minimális volt, illetve az eddig szitálgató eső jobban rázendített, így a tapadás alacsony maradt. Kormányra ráfekszik és 27km/h-val hasít. Az új, átlátszó szemüvegem mondjuk kezdett vízcseppes lenni, de még bőven kiláttam. 
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
Imrehegy környékén már felbukkannak a szőlők. Elvileg a Béla borászat is erre lakik. Róluk azt kell tudni, hogy Frittmannhoz hasonlóan képesek finomakat alkotni, de azért ne várjunk el szekszárdi-villányi battlecruisereket. Valami anomália folytán eddig csak akkor kóstoltam tőlük finomat, ha András töltötte ("Mert minden, ami András kezéből származik az csak jó és egészséges lehet!"), szemben az egyéb, kritikán aluli tapasztalatokkal (pl: Közgazdász Bál).
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
Kecel felé mind dombosabbá vált a vidék, és végre kikerültem az eső alól. A település egyfelől a hadtörténeti múzeumáról, másfelől a meggyfesztiválról ismert. Kerékpáros szempontból a "sajátos" települések közé sorolnám. Szerencsére nincs úgy tönkretéve, mint Vásárhely, vagy Orosháza, ámde a táblázás meglepetéseket tartogat az ember számára: az út mellett futó járda egyszer csak kap egy "kerékpárút vége" táblát, pedig előtte sok-sok kereszteződésen át semmi nem utalt ilyen fennforgásra. Vagy a belvárosban egyszer csak elém eső "kerékpárral behajtani tilos" tábla, ami egy jó 20 méteres szakaszra vonatkozott.
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
Az egykori Kiskőrös-Kalocsa vasútvonaltól nem messzire lévő buszmegállónál álltam meg falatozni. Ezt követően kisütött a Nap ("Hier kommt die Sonne").

A kereszteződés után meseszép út vezet Kalocsáig. A szekszárdi túra során mondjuk itt repültem egy szembe előző autó miatt az árokba, de ezúttal megúsztam. A szél viszont kezdett igencsak rákapcsolni. Az első kétharmadon még oldalba kapott, így képes voltam gyorsításra használni. Öregcsertő után azonban én is fáradtam és ő is egyre jobban megfogott. A vidék itt szigorúan lapos, zöldellő mezőkkel és kultúrtájjal vegyes. Valamint metszi a Duna-völgyi főcsatornát is.
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
Kalocsát már messziről látni, az érseki templom és a gabona tároló elég elég jól behatárolják, akárcsak a várostól délre lévő Bátya fehér templomtornya. Az országút először a laktanyát érinti, majd bevezet a városba. Itt van egy beszakadt aknatetőkkel borzolt kerékpárút. Miután erősen közelített a 110km-es megállóm, így inkább besétáltam az érseki palotáig. Van egy cuki kis sétálóutcájuk is.
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
Táplálkozási periódusomat követően 10 óra akárhány perckor visszagurultam a pálmafás körforgalomhoz és elindultam Foktő/Géderlak irányába. Innentől indult utam szembeszelesebbik része. Egészen eddig képes voltam széllel szemben is produkálni valami 24km/h-nál gyorsabb tempót. Innentől már nem. Egyébként sem akartam erősödni, mert eléggé kezdtem fáradni. A paksi komphoz vezető út maga a megtestesült cukiság. Miután kiházmotuk magunkat a kalocsai keróút barátságos kanyargásából, négy virágos kis falun át vezet az utunk. Foktő, Uszód, Dunaszentbenedek és Géderlak teli van szépen ápolt virágos ágyásokkal, ami még a girbegurba kerékpárút-szörnyekért is kárpótolja az utazót. Errefelé már találkoztam kollégákkal is, akiket talán az erre húzódó Eurovelo 6 is vonzhat. El tudtam volna viselni valami ilyesmit Fehérvárig.
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
Pont sikerült egy órát várnom a paksi kompra. Ezért abszolúte nem tudtam haragudni, mert ide egyébként is egy két órás szusszanást terveztem. Szóval fél óra aszfalton fekvést-melegedést követően megettem az otthonról hozott palacsintát, ittam vizet és barátkoztam a tovább erősödő széllel. 
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
A komp erősen fel volt pakolva, ellenben visszafelé csak engem vittek, miután a kompos urak begyűjtöttek egy zsák füvet :) . Miután többnyire folyásiránnyal szembe utaztam ezzel a hajó mellé kötött tálcával, most folyásiránynak megfelelően, ráadásul üresen elég gyorsan tettük meg az utat. Arra továbbra sem sikerült rájönnöm, hogy miért van ekkora észak-déli távolság a két oldal között, de bizonyára jó ok van rá. Amit kerósnak tudni érdemes: 200 pénz az emberjegy, 200 a keró, valamint óránként jár 7-19 óráig (kiéve 13:00-át, mert az kimarad!).
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
A paksi oldalon rá kell menni a 6-os főútra. Itt van szentháromságos tiltótábla, de "kivéve célforgalom" feloldással a komptól a városig. Tehát lehet rajta tekerni. A várostól kezdődik a vidám 5km hosszú dombmászás a paksi löszfalra. Még az elején volt szerencsém mentális energiámmal (=hülyeségfelhő :D) megállítani a rám törő veszedelmet. Miközben csorogtam felfelé az Anna/Jávor Pál utcában, hátulról eszeveszett autóbőgést hallottam. Na mondom, már bele se kezdek az előttem parkoló autók kerülésébe, beállok mögéjük, hadd menjen, ha ennyire siet. Erre, közvetlenül mögöttem padlófékkel megállt a cucc, de eléggé ottmaradós hangokat produkálva. Na, ennek is feleslegesen álltam meg, és folytattam a mászást felfelé. Igazából nem tudom, konkrétan miért állt meg olyan hirtelen az a sárga dodzsem, de elég pusztulat hangja volt. Utána gondoltam, hogy talán tanulóvezető volt, de nem emlékszem arra, hogy bármi is lett volna a tetején. A Széchenyi térnél otthagytam a Kossuth Lajos utcát. További mászást követően elhaladtam a helyi stadion mellett. Utána néztem, hogy ugyan miért tettek egymás mellé három behajtani tilos táblát a kukoricásba - csak a táblák teteje látszódott ki az útszéli susnyás fölött. Aztán persze kiderült, hogy a vendégparkolót ékesítik a nyalókák, a kukonyás később kezdődik :) .
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
Elvileg ezt követően jönne az útvonal kellemesebbik része egy jókora lejtő képében. Ámde a szél lejtőn lefelé, kormányra hasalva is csak 23km/h-t engedélyezett. Képzelhetitek! Ott a fullos lejtő, ahol régen 30km/h fölött pirítottam lefelé, most meg gyakorlatilag álltam.
Gyapát követően az út a pocsék és rusnya állapot között ingadozott. Németkért követően félig-meddig erdős vidéken haladtam át, ami olykor valóban meg is fogta a szelet, de már erősen szerencsétlenkedősre sikerült venni a figurát. De a grafikája a helynek nagyon ott van :) .
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
Állítólag Cecén kapni az ország legnagyobb hamburgerét. Bár erősen rákészültem indulás előtt, most inkább kihagytam és a vasútállomáson telepedtem le a gesztenyefa árnyékába. A vizemet is fel kellett töltenem ismét (Kalocsán a pálma utáni keróút elején tankoltam utoljára). Innen vonat csak Sárbogárdig meg, ami 13km a 63-as főúton, így nem éri meg. Szekszárd illetve Baja meg most nincs rajta az útvonalterven :D Tehát rövid töprengést követően kotrás rá a 61-esre, majd elfordultam Sáregres és egyúttal Szabadbattyán felé. 42km öröm és boldogság várt rám a tábla szerint, olyan erős szembeszélben, hogy a következő 10km-t csak 16km/h-s tempóval tudtam megtenni.
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
Rétiszilasnál úgy döntöttem, hogy ennyi ebből elég volt, értelme nincs órákon keresztül mászni egy olyan szakaszon, amit normál esetben kevesebb, mint két óra alatt darálnék le. Így fordultam rá Sárbogárdra. Előbb persze meg kellett másznom egy jókora pucoktúrást is, de a szél végre segített is.
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
Utána a 63-ason haladtam északnak a vasútállomás irányába. Először is, ez a település még nem Sárbogárd, hanem Sárszentmiklós, ami mondjuk a városka része, de valamiért mégis külön táblázzák. Tehát nem szükséges feltétlenül az első szembejövő (takarékszövezetkezetes) ATM-ből pénzt felvenni a vonatra, mert utána lesz később egy Spar, Lidli, Tecsó meg minden egyéb civilizációs vívmány.
From Szeged_Paks_Sarbogard_2011
Az állomás 6 vágányból áll, és ezt mind ki is használják. Innen minden második órában zötyög BzMot Fehérvár irányába. Elég sajátos élmény, hogy a 39km-es távot 55 perc alatt küzdi le a szívós csehszlovák technika. De végül is sikerült Fehérvárig szunyókálnom a headbangelős-"már a sínek mellett megyünk" szökdécselés közepette.

Fehérvárott már eléggé vágyódtam egy kiadós alvásra, így roppant heurisztikus módon elindultam Hajniék irányába. A célfüggvényben a "kelet" és a "négy sávos" változók kaptak helyet, így útvonalamat tekintve nem feltétlenül igazodtam a """várostervezők""" kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos elképzeléseihez. Szóval pár km és piros szélű fehét alapú táblát követőn oda is értem rendeltetési helyemre Hajnicsalád legnagyobb örömére :D
          
   
      

   

A bejegyzés trackback címe:

https://midnight-rider.blog.hu/api/trackback/id/tr202981722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása