oFFtopiC! Csapatban haladásról

| |

Kedvenc tánc és vezetésoktatóm minap felvetette, miért foglalta el egy kupac országútis előtte a fél útpályát Potykahaknád és Pusztaszörcsögős között. Az MTB szabvány megrögzött rabjaként nem ismerem kellőképpen az outis lélek rezdüléseit, ellenben az alakzatban történő haladásnak felénk is megvannak a maga hagyományai. 

Először is, szerencsés, ha egynél több kerós pirít a pusztában. Oké, ismerni magányos harcosokat, de az ember egyfelől társas lény, másfelől van kik között szétosztani a motyót :D . 
Standard nyavíkolás tárgyát képezi a túratársak aszimmetrikus felkészültsége (vagy annak feltételezése… :P ). Ilyenkor két dolgot lehet csinálni: 
a.) A csapat sebessége igazodik a leggyengébb tag sebességéhez. Magyarán beteszik előre, diktálja a tempót, a többiek meg malmoznak. Ha nem áll fenn teljesítménykényszer, akkor kellemes-beszélgetős túra lehet belőle valami eldugott kis úton. És 100 km alatti távon. Hátránya ugyanis, hogy csóringer Egyesnek kell tolnia a szelet – megküzdve a légellenállás csodájával. Nem beszélve a navigációról. 
b.) Be kell tenni előre a legerősebb embert, a többiek pedig szorosan rátapadva vonatoznak az általa generált szélárnyékban. 
Jómagam a történelmi hagyományok folytán a „b” változatot preferálom. Ehhez persze szükségeltetik az is, hogy valamennyi tag képes legyen egyenletes tekeréssel (nem a megáll-szalaszt-teker szintű idegölővel) rácuppanni az Egyesre és minden mozdulatát követni. Magas szintű bizalom kell hozzá. Illetve nem árt olykor cserélni :) . 
A hőskorban, amikor még Vas Paripával (acél) pirítottunk a pusztában nyaranta Flottánk Mozdonyával (=Laci/Lasek), a képlet egyszerű volt: ő alapvetően könnyebb kerót hajtott, én meg nehezet. Reggel, induláskor, amíg melegedtek az izmai, beültem előre pirítani, aztán 5km-n belül kiköptem a tüdőmet a 24km/h-s utazótól. Onnantól be lehetett csüccsenteni a Mozdonyt előre és húzott mindenkit. Ez még akkor is működött, amikor Robival és Ágival tekertünk négyesben. Cobríta óta meg tök mindegy, ki megy elöl, lényeg, hogy pörköljön.
Származási hely: 2005_07_06
Persze a hátsó népek sem lazsálnak. Hagyományosan én vagyok a navigátor, így illik fejből ismernem az útvonalat (semmi punnyadék GPS!). És ennek megfelelően hangjelzésekkel irányítani a Mozdonyt mind az „a”, mind a „b” esetben (utóbbinál valljuk be, egyszerűbb). Emellett ott a hagyományosan kényes probléma: a városon belüli átkelés. Ilyenkor a navigátor előre megy és a többiek némileg lemaradva, csendesen vihogva követik (nem megyünk bele a csak körforgalmak köré épített keróutakba, mert nem vezetnek sehová :P). Illetve ott van még a legutolsó ember feladata, a kritikus hat óra ellenőrzése. Vokálos trillázással juttatja a konvoj tudomására, hogy valami nagy érkezik hátulról.
És akkor a haladás alakzatáról: itt kap szerepet az aerodinamika, meg a láthatóság. Jómagam a Közeli V-t preferálom. Magyarán olyan 30-50 centire becuppanok az Egyes mögé, és jobbról vagy balról kukucskálok ki mögüle, hogy lássam, milyen lyukak vannak előttünk. Utóbbit a forgalmi és útviszonyok meg a szélirány tükrében döntöm el. E távolságon belül kellemes szélcsend van, sőt finoman szív is maga után a Mozdony.
Származási hely: Horvátország_2009
Persze itt megvan a veszélye, hogy mi történik, ha a Mozdony hirtelen elfékezi magát. Nos, mivel a Kettes lát előre, ő is tudja, hogy fékezni kell. Összesen egyszer kellett katapultálnom emiatt árokba - amikor Kecel és Kalocsa között egy idióta autós a mi sávunkba átsodródva próbált esős úton előzni nem épp 90-nel. Na akkor repültem is a frissen vágott árokba.
Hegyvidéki lejtőkön a súlykülönbségek miatt meg elég magától érthetődő a "szakadozz".
Származási hely: Pilis
Értelemszerűen, ha alkalmazkodásra képtelen kopaszokkal kerül össze az ember, akik képtelenek a helyén értelmezni, hogy ha gyorsul az egyes, akkor nekik is azt kell, abban az esetben marad az „a” variáns és a brutál kiképzés, hogy az Egyesből Mozdony legyen.
 
Felétek hogy van? 
A kapcsolódó muzsika pedig: AC/DC: Danger

A bejegyzés trackback címe:

https://midnight-rider.blog.hu/api/trackback/id/tr262153685

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gabca 2010.07.15. 22:09:37

:-)
Mekkorákat tudsz Te írni egy egyszerű kérdésemre! Igazi "perverz" kerós!

szegedbicaj 2010.07.15. 23:01:47

Dovát a legjobb szembeszélben előreküldeni, mert akkor a vákuumban lehet evickélni szépen. Hátszélnél is előre kell küldeni, mert különben olyan mintha nem is lenne hátszél. Velem ez pont fordítva van :D

CSI

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.07.19. 12:43:36

@CsImi: Dovával nekem csak annyi problémám volt, hogy nem tekert folyamatosan. Pörgeti-abba hagyja, megint pörgeti, megint nem. A combom meg visít, hogy találjam ki, mit akarok végre. Kiskoromban valószínűleg lenyeltem egy tempomatot - tegnap hazafelé és megkérdeztem a Gergőt, hogy mennyivel menjek. Azt mondta 28-cal. Szépen tartottam is a 28-30km/h-s tartományban a gépet a köv 30km-en.
Szóval felőlem lehet 18km/h-val cicázni is, csak ne legyen ez a leáll-újraindul dolog, mert kivégzi a térdem.

Vegaaa 2010.07.19. 18:41:34

szinte mindig én vagyok a mozdony:/
persze kedvező széljárás esetén pár kilométer erejéig néha kapok egy kis vezetést, de aztán mindig sikerül rájönnie a delikvensnek hogy hiába a hátszél, mert 35km/h és fölötte bizony ez esetben is tekerni kell. olyankor visszaállnak mögém lihegni (volt hogy mindeközben más bicósokat is utolértünk, és a páros kerekezésből kiakalult egy négyes-ötös gruppetto). aztán ha irányt kell váltani, akkor jön a feketeleves. nevesen a szembe/oldalszembeszél. utóbbi tud nagyon alattomos lenni, mert ha az emberemet kibillenti közvetlenül a kerekem mögül, akkor nehezen tud felzárkózni. eddigi tapasztalataim szerint ezt maximum 4x szokták megpróbálni, aztán egy csekkolós hátranézéskor már csak egy halvány pontot látok a messzességben. ilyenkor sajnos kénytelen vagyok várni és konstatálni, hogy az ismeretlen piócák már megint nem köszönték meg a vezetést. nálam legalábbis alap dolog ilyenkor egy "helósziaköszi", egy gyengéd vállfogás, de minimum hogy intek. valahogy itten délen mindenki rivalizál és csak az egyéni gyorsaságra gyúrnak, az etikett és a taktika az valami ismeretlen fogalom számukra. nekem ez utóbbi alap szinten megvan és egyszer bizony ki is használtam. tiszasziget magasságában elkezdtem követni egy srácot messziről, hogy lemérjem mennyit vállal magától. taposta a harmincas átlagot, úgyhogy mögé tettem a kerekem. emberünk ezt észrevette és egy kisebb emelkedőn elkezdett gyorsitani, de leszakadás helyett inkább elmentem mellette. felváltottam a "sonkaszeletelőre" és rádobtam egy ötöst az eddigi tempóra. újdonsült barátom persze élvezte a dolgot, de csak pár km erejéig hagytam magam. 1x-2x átboritottam az út másik oldalára hogy elhúzzam az árnyékot, de a piócám résen volt. ekkor megvártam egy nagyobb széllökést, borítottam, nyélen raktam ötvennel, és mit ad isten újra egyedül tekertem:)
a héten viszont ha minden igaz majd tudok tekerni egy keménylegénnyel, és ha összejön akkor majd beszámolok.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.07.20. 17:31:05

@Vegaaa:
Én büszke vagyok rá, hogy 30km/h-val fel tudok vezetni egy trekket :) Szóval addig a tartományig elmozdonykodom. De 10km volt a leghosszabb táv, amit le tudtam nyomni megállás nélkül 33km/h-val. Ráadásul 10 fokos kellemes melegben (hátszél, kis zöld pillangók, közelgő ebéd). A 28-30-at már 20km-en át is elbírom.
Az utólérést már párszor gyakoroltam, átmenetileg tudok gyorsulni akár széllel szemben is 40km/h fölé, ha traktor utóléréséről, hátam mögötti mennydörgésről, Körös-hídról, meg hamarosan induló kompról van szó.

Jellegemnél fogva azonban az említett két eseten kívül még nem tapadtak rám élősdi vákuumszippancsok. A szuper verdának is ára van ezek szerint :D
süti beállítások módosítása