Imiéknek csak sikerült megfertőzniük a szegedbicajjal, és a tízpercbringa Frankfurtos posztja után már én se tudok úgy végigmenni egy városon, hogy ne a táblázás-csíkozást fotóznám. Szóval, volt pár órányi lehetőségem Salzburg városának megtekintésére. Gyalogosan, autóval érkezve, ahogyan illik. Ennek következtében csak erről a szűk belvárosi 5 km-nek a felépítéséről tudok mesélni.
Kezdetnek ott a jobbára 2x2 sávos Rainer Strasse, ami egy ideiglenes körforgalomból indul, és egy térben ér véget. A kettő között pedig troli is használja. Ezen a 2x2-es szakaszon található szaggatott fehér vonallal jelölt kerékpársáv.
A Mirabell felé haladva a jobb oldalon csak a Ferenc József utcánál figyelhetjük meg a kerós-autós sávváltás problémájának a lehető legkevesebb anyag felhasználását célzó egyszerű és kispolgári megoldását.
A Franz Josef Str.-ról még annyit érdemes tudni, hogy ott bizony mindkét oldalon kerékpárutak vannak, amit a balra kanyarodó sáv sajátos meghosszabbítása, illetve szép átvezetések szolgálnak ki, miközben szegély látnivalóan csak a járdát védi.
Hagyományos huzavona övezi a buszmegállók és a kerékpársávok kérdését. Van ugyebár a rémálom, amikor a keróst valami oknál fogva bevezetik az útról a megálló mögé (lásd Békés), meg a minimalista, mint a Csongrádi sgt.-n, amikor egyszerűen megszaggatják a megállónál (nincs öböl!), és a kerós szépen megáll, vagy kikerüli, mint értelmes létformája e bolygónak. Osztrákék a buszmegálló öblénél egyszerűen tovább vezetik a keróst, minden flancolás nélkül.
Ezt követően illik pár szót szentelni a belvárosnak is, elvégre az Salzburg szebbik fele. Itt ketté kell bontanom a dolgot: a folyópartra és a kis szűk utcácskákra. A folyóparton (Salzach) az Krakkóban és Varsóban is megszokott gyalog és kerékpárút vezet végig azzal a különbséggel, hogy itt a hidak alatt át lehet "bújni".
Aki pedig át szeretne menni a folyón, a Staatsbrückén például csillapított sebességgel mehet a járdán, vagy valamelyik gyaloghídon. A gyakorlat azt mutatja, hogy inkább az úton mennek, a bácsi még jelezte is az átsorolás szándékát.
Ahogy én láttam, a történelmi belváros sétálóutcák és egyirányú utcák szövevénye (esetleg mindkettő). Előbbiekbe kerékpárral is be lehet hajtani (bár a nappali órákban még gyalog is alig lehet mozdulni az esernyős néniket követő hadaktól), utóbbiaknál pedig ott virít a "kivéve kerékpárral" felirat
Már csak egy dologról nem szóltam, a tározókról. Na, olyanból mindenféle található Ausztriában is. A leggyakoribb az ilyen első kerék + váz lezárós "U"