Az őszi CM-en jóval kevesebb adminisztratív ügyintézést igényelt: augusztus 30-án szépen bementem a Rendőrségre leadni a demonstráció útvonalát, majd a kapitányi rendőrautóval bejártuk az útvonalat. Bár a vonalvezetés elsőre kissé lángos alakú, ezek az utak nem voltak egyedül feltúrva és vezettek is valahová, nem beszélve arról, hogy remek látleletet szolgáltattak városunk kerékpárosoknak tervezett infrastruktúrájáról:
A demonstráció útvonala igyekszik végigvenni városunk jobban és kevésbé szerencsésen sikerült kerékpáros megoldásait. Hasonlóan a korábbi évekhez, most is Dóm térről indulunk, majd a jó néhány balesetet megélt Somogyi-Oskola kereszteződés érintésével eljutunk az Oskola utcán keresztül a Stefániára gurulunk, ahol az év többi napján egy túl sok éve ideiglenes megoldáson kellene vigyázni az utunkat legalább négyszer keresztező gyalogosokra. Ezt követően a rakpart felé vesszük az irányt, ami jó lehetőség a menet felülről történő fotózására (tagadhatatlanul ez a kedvenc szakaszom, tavasszal vérzett a szívem amikor le kellett mondani róla :( ). Az örömkerékpározást követően ismét a Tisza Lajoson haladunk a Dugonics térig, a belváros közepre rakott betontömbök és a lámpánként egy buszt befogadni képes buszsáv mellett. A Dugonics térnél előbb elhaladunk a tökéletesen beláthatatlan és a tervezői idiotizmusnak emléket állító Sánta Egér sarok mellett, majd a parkoló autókkal együtt is messzemenően széles Petőfi Sándor sugárúton haladunk, ahol valamiért megint csak a susnyával gondosan álcázott kerékpárút építése tűnt kézenfekvő megoldásnak vezetőink számára. A dzsungelharc imitálását követően ráfordulunk a ma tökéletesen használható Moszkvai körútra, hogy lássunk valami jót is. A Kálvária sugárút ugyanis méltó a nevére, ennyi rusnyaságot még a kalendáriumban se látni. A GTK előtt valószínűleg azért 80 centi a járda, hogy a maradék 1 méternyi felületen a kerékpárosok kényelmesen felnyársalódjanak az előzékenyen feléjük irányított és gömbjüket veszített oszlopokba. Így aztán a KRESZ szerint haladva már el se érnénk a Tisza Lajos körút Dugonics tér utáni szakaszáig. A Sors itt kegyes hozzánk, így a Városháza előtt kerékpárt emelve megköszönhetjük a város döntéshozóinak az eddigi felelősségteljes munkát. A menet ezt követően a példaértékű Csongrádi sugárút felé veszi az irányt, ahol csak pár méternyi járdázást írtak elő a kerékpáros közlekedőknek. Egyébként szép, belátható kerékpársávok mindenütt, ameddig a szem ellát. Feltéve, ha nincs teleparkolva és amennyiben tavasszal kijövünk és letakarítjuk az illetékesek helyett. De itt legalább érvényesülnek a gyors, biztonságos és kényelmes kerékpározás feltételei. A Rózsa utca azért szép, mert pontosan úgy jó, ahogyan van. Sajnos a József Attila sugárútról ez már nem mondható el, ebben van járdásítás, úton keresztbe történő átvezetés (ami persze némi járdázást is indukál azok részéről, akiknek voltaképpen semmi dolguk nem lenne a túloldalon). A menet ezt követően fordul rá a mívesen kanyargósra téglázott Budapesti körútra, amit valami romantikus erdei kerékpározás ködbe vesző emléke motiválhatott a tervezőnél. Elől gyalogos, középen ráz, hátul pedig csúszik. A Szilléri sugárúton lévő képződmény hasonlóan bohókás vonalvezetést nyert a mérnők urak és úrhölgyek munkája nyomán, kellő számú balesetveszélyes keresztezést biztosítva mind a gyalogosok, mind az autósok számára. Szerencsére a Bertalan híd már kellően biztonságosnak tűnt vezetőink számára, mert azt legalább nem rontották el. Utunk az újszegedi Ligetben zárul, ahonnan még nem tudjuk hogyan, de valami módon csak haza fogunk jutni a kerékpáros szempontból mégiscsak elbénázott buszzsilipen keresztül.
Ezt aztán inkább mégsem küldtem el a sajtónak, mert szeretnénk jövőre is CM-et, és a tájékoztatásomra egyedül reagáló Magyar Közút továbbra is csak a standard, versenyekre megírt sablonját copyzta be:
- A Bertalan hídon a szelvényezés szerinti jobb oldalon (kifolyási oldal) csakis a széles gyalogjárdán állhatnak meg és emelhetik meg a kerékpárt.
- A nevezett utak a járműforgalom elől még ideiglenesen sem zárhatóak le.
- A versenyzők verseny előtti, a legfontosabb közlekedési szabályokra való felkészítése, ill. tájékoztatása a Szervezők feladata.
- A verseny során, a közutakon és annak tartozékaiban bekövetkezett károkért, a verseny miatt esetlegesen jelentkező kártérítési igényekért, a rendezvény biztonságos lebonyolításáért az anyagi és büntetőjogi felelősség az Igénybevevőt terheli.
- A rendezvényt követően a közút területét a rendezvénnyel összefüggésben keletkezett szeméttől, szennyeződéstől az Igénybevevőnek meg kell tisztítania.
- A kerékpározóknak a közlekedési szabályoknak (KRESZ) megfelelően kell közlekedniük. A kérelmezőnek kell gondoskodnia arról, hogy a verseny során csak olyan személy kerékpározzon, aki megfelel a közlekedésben való részvétel feltételeinek. A verseny során, az országos úthálózaton a forgalom zavartalan fenntartása mellett rendezhető meg.
- Kiskorú résztvevők részvétele esetén a kérelmező a teljes nyomvonalon köteles a gyermekek állandó felügyeletéről és a balesetmentes lebonyolítás feltételeiről gondoskodni.
- Az országúti kerékpározást a kérelmező veszélyére és felelősségére lehet megtartani, az esetleges balesetből eredő anyagi kárból vagy személyi sérülésből eredő felelősség és kártérítési kötelezettség a Kérelmezőt terheli.
- A közlekedőket az ÚTINFORM és a rádiók útján igazgatóságunk diszpécser szolgálata tájékoztatja.
- A rendezvény lebonyolítását sötétedés előtt be kell fejezni!
Pedig ez elvileg demonstráció, az meg milyen dolog, hogy attól kapunk "engedélyt", aki ellen tüntetünk. No mindegy, bizonyára kell az adminisztrációhoz és a hivatali önvédelem részévé vált ebben a borongós időben. Minden esetre a végtermék nem túl életszagú, látszik, hogy olyan ember írta, aki még életében nem nézett túl az íróasztalon. De aranyosak voltak, elküldték, és hála a jó égnek (meg a rendezőknek és a biztosítást végző rendőröknek), nem ez alapján rendeztük a menetet, mert akkor még most is tartana.
A CM most még olajozottabban működött, mint eddig, a rendezők remekül zárták amit kellett és bámulatosan mindig a menet előtt jártak. Ezúttal is négy csapat végezte a biztosítást, azzal a könnyebbséggel, hogy javarészt jobbos kanyarok voltak, valamint a Széchenyi téri megállással ők már el tudták foglalni a következő pontokat. Én mondjuk akkor döbbentem meg, amikor a Városháza előtt hallottam az EMedvétől, hogy ők a végével még a Kálvárián vannak. De csak befértünk.
A sávkilépés problémája úgy a Csongrádin kezdett megjelenni, néhány résztvevőnek nem volt elég a két sáv, valami oknál fogva csak átmentek a szembejövőbe is. Velük sajnos túl sok mindent a szóbeli ráhatáson kívül nem lehetett kezdeni, mert később is ugyanúgy folytatták, vagy kikerülték egyszerűen a rendezőt. Emiatt feloszlatni a menetet meg nem lett volna értelme, de a rendőrök (és persze én is) féltek attól, hogy ebből előbb-utóbb helyszínelés lesz. Szerencsére nem lett. Amennyiben valakinek formabontó ötlete támadna, hogyan lehet mindezt kezelni (és a megoldás túlmutat a villanypásztor, pulikutya, kábelkötegelő szentháromságon), annak a javaslatát szívesen várom. Ha mondjuk 10 rendezővel több lenne, akkor talán már kezelhető lenne a dolog, de nem feltétlenül csak ezen múlik...
Minden esetre csodálatos volt, április 22-én ismét CM, és most következzék Németh Róbert remek videója:
Critical Mass Szeged 2011.09.22 from Norbert Németh on Vimeo.
Köszönöm a rendezőimnek a munkát, hogy csekély létszámuk ellenére sikeresen biztosították a menet útvonalát, illetve a rend őreinek a helytállásért. Nem hinném, hogy volna még egy olyan program Szegeden, ahol közel 1000 ember városon keresztül történő vonulását kellene biztosítaniuk, de ügyesen helytálltak :)
Tavasszal azonban még több új rendezőt kell toboroznunk, mert lassan már elmondhatjuk, hogy egy generáció nőtt fel a CM során - az ősCM-esek befejezték az egyetemet és mára jópáran családos emberek, így erősen nyitnunk kell az ifjonti népelem irányába is, hogy legyen a városnak évente két ilyen 300-600-sok fős népünnepélye. Mindazonáltal örömteli, hogy az ős CM-esek mellé sikerült toborozni SZKSC-sokat és Fixegedeseket és ifjontiakat. No ez az igazi civil összefogás :D
(A végén amúgy lehet, hogy sikerült beszólnom a Grínpícnek, mert már a Ligetben az örömünnep lezárultát követően jött oda hozzám két ember, hogy én ezt most ilyen zöld-tudatosságból csinálom-e. Hát, mondom én inkább azért, mert jó látni, ha sok száz embernek örömet tudok szerezni, és még, biciklire ülnek, szóval talán a fafejű kishivatalnok is felfogja egyszer majd, hogy a kerékpáros nem csak arról ismerszik meg, hogy 60-nal megy a Kárászon és 15-tel a Tisza Lajoson, esténként pedig nincs kivilágítva, hanem itt most tisztességes adófizető állampolgáros sokaságáról beszélünk, akik azért ülnek keróra, mert az számukra a célszerű eszköz eljutni A-ból B-ba. Ha mondjuk a csíkos dinnye praktikusabb lenne, akkor bizonyára inkább azt használnák, ... bla-bla-bla. De mondom, ez még mindig hatékonyabb "zöld kezdeményezés", mint az, amikor Grínpícék odafalazzák magukat valami hivatal elé. No itt valamiért elszontyolodtak és elköszöntek...)